Tauko

by Michael Tillman

Joulun välipäivät on  mukava viettää töissä. Päivä ihan pitenee silmissä. Kyllä lunta jo saisi  tulla …… Turvapaikanhakijat tuovat meille rikkautta… Auttaminen on  ihmisen sisälle rakennettu mekanismi…Anneli Auer on syyllinen mutta  olosuhteiden pakosta syytön.  Tai  on syyllinen  johonkin murhaa  pienempään….

Ajattelin, että jos pidän kirjoittamisessa taukoa, kliseet katoavat  pois ja pelastun niiltä. Niin ei näytä käyvän. Sairaus kaataa vuoteeseen, opiskelija haukkuu kyrpänaamaksi , joulukuusi ilmestyy sisälle  lopulta ja joulukinkku  loppuu viattomien lasten  päivänä. Kliseistä ei pääse pakoon, ei sitten millään.

Olo on kuitenkin aika jumalainen. Teen  kevään lukujärjestyksiä. Se työ antaa minulle paljon valtaa ja voimia. Valtaa asettaan  monien ihmisten maanantaiaamut työntäyteisiksi ja  valtaa  vapauttaa  perjantai joltakin kristallinkirkkaaksi puoli-vapaapäiväksi.

Olen miettinyt tauko-teemaa paljon viime aikoina. Tauko  tarkoittaa tavallaan vetäytymistä ja pakoa. Joku aloittaa tauon  tammikuussa  tippojen suhteen. Joku muu kilojen suhteen. Minä pidin  taukoa sanojen suhteen. Ja saatan minä pitää edelleen taukoa sanojen suhteen. Tämä kirjoittaminen ei nimittäin tunnu kovinkaan luontevalta, eikä minulle sopivalta. Sellainen ajatus on  hiipinyt mieleen.

Kaverini päätti pitää auttamisessa taukoa. Hän jaksoi  puuhailla SPR – organisaation turvapaikka/ pakolaistoiminnassa  kolme viikkoa, kunnes sanoi  minulle pitävänsä  taukoa.

Minun tekisi mieleni pitää taukoa opettamisesta ja etenkin  opetuksen strategisista  toiminnoista.

Minulla on  noin  tällä hetkellä noin 100  toisen asteen opiskelijaa. Heistä yksi toivotti minulle,  Hyvää Joulua ! Hän oli erityisopiskelija, joka  kahden lauseen puhelun aikana  käytti  kaksi   ” helvetti”- sanaa ja  kaksi ” saatana” – sanaa, sekä joitakin sidesanoja. Hänen puhelunsa oli kuitenkin joulun kohokohta. Se oli ainoa opiskelijan jouluntoivotus. Se ei ehkä  muodoltaan ollut ihan ortodoksinen, mutta tunnetta siinä oli enemmän kuin Turun kaupungin joulurauhan julistuksessa.

Luultavasti  erityisopiskelijan  tervehdys on aiheuttamassa se asian, että saatan  ryhtyä taas minäkin elämään säädyllistä elämää.

Siunattua  joulunaikaa teillekin, näin  myöhästyneenä.

