Elon mainingit sekavina lyövät !

by Michael Tillman

tyota7

Kummisetäni lähetti minulle ystävällisesti  isoäitini äidin sukuselvityksen.

Nykyään semmoisen  sukukirjan lähettäminen käy sievästi  sähköpostin liitetiedostona. Viisisataa sivua  uskomattomia tarinoita kulkee sekunnissa  pitkin valokaapelia vaikka maapallon toiselle  puolelle.

Selvityksen lukemisessa olen käyttänyt  vanhaa  hyväksi  todettua menetelmää;  ei makeaa mahan täydellä.  Olen perannut  nyt  yhdestä haarasta sen  alahaaran, joka johtaa isoäitiini. Olen törmännyt  hyvin mielenkiintoisiin ihmisiin. Joka kerta on ollut pakko laittaa  kone välillä jäähtymään. Tämän suvun  mielenkiintoiset henkilöt ovat  monessa tapauksessa  olleet,   joko vaarallisia taikka  sitten huikentelevaisia.

Sata vuotta sitten ne ominaisuudet  näyttivät usein merkinneen punakaartiin  liittymistä. Usein se myös sitten  johti sen  verran  räväkkään  harrastuneisuuteen, että sukututkijoille on jäänyt kiitettävästi  materiaalia ja pöytäkirjoja.

Linnakundejakin on löytynyt aika monta. Eräskin esi-isä oli ensin  istunut vuoden linnassa taposta ja sitten  lähtenyt merille noin about 1880. Sen jälkeen  ei  kaverista ole merkintöjä. Olisi mukava tietää, mitä mies on puuhastellut ja missä päin liikkunut.

Yksi kaveri oli  mennyt ensin  Amerikkaan ja sitten  perään  heti Neuvostoliittoon ja sen jälkeen oli sitten mennyt 1938  Petroskoin kaupungin  laidalla  olevassa metsässä  olevaan maakuoppaan  Naganin kuula  kallossa.

Kahden päivän aikana  olen joutunut vähän muuttamaan  käsitystäni siitä, mistä  minä olen tullut ja millaiset geenit  sisälläni jylläävät. Asia on  vähän jopa hermostuttanut minua. Ainakaan nämä  esi-isäni eivät  ole aina jaksaneet tyynenä kyntää auroillaan  maata Satakunnan. Aika ajoittain meno on ollut Madventures  tykitystä. Paljon  on kirkonkirjoihin  merkitty huomioita myös siitä, että suvun miehet ovat olleet viinaan ja naisiin  meneviä, sekä viettäneet paheellista elämää.

Uusia sukulaisiakin  on löytynyt. Opiskelukaveri, jonka olen   vuodesta 1965 tuntenut  ja jonka kanssa nytkin olen  lähdössä reissuun,  ja jonka kanssa  pidetään  viikoittain   yhteyttä, osoittautui sitten  selvityksen avulla sukulaiseksi.  Se tuntuu aluksi vähän omituiselta.

On ehkä pidettävä sukukokous

