Urheilun hulluus

by Michael Tillman

pokaali

Olin kisoissa, voitin ja tulin kotiin  ihmettelemään. Golfkilpailut ovat perinteisesti olleet tilaisuuksia, jotka olen kiertänyt  kaukaa ja  vieläpä pienellä pelolla. En halua  olla toista ihmistä parempi  oikeastaan missään muussa  suhteessa, mutta  aikoinaan ainekirjoituksessa nautin siitä, että  järjellisiä lauseita tuli paperille. Jotkut  niistä  saivat minut  tyytyväiseksi ja onnelliseksi. Gofissa minut saa tyytyväiseksi se, että pallo menee koloon

Koen huonoa omatuntoa  siitä, että olen  harrastanut lajia vasta kaksi vuotta, eikä minun pitäisi pystyä vielä kilpailemaan, saatika voittamaan mitään. Tunnen suurta hätää hävinneiden puolesta. Luulen, että pilasin heidän viikonloppunsa. Omatuntoni ( samvete, Gewissen) saa minut  epätoivoiseksi. Kaikilla kisailijoilla on nyt huono olo, yhteinen tieto, niin kuin  vierasperäiset sanat suomennosta paremmin asian  tulkitsevat.

Minulla on huono olo koska voitin, toisilla on huono olo koska hävisivät. Ja minun pitää vielä kaivertaa laattaan oma nimeni. Tillman 2014 , morkkista golfkisan voiton takia koko vuosi.

Onneksi  kiertopalkinto ei  katkea. Olisi huikeaa, jos komesta morkkiksesta saisi koko  pytyn itselleen ja oikean emä – hatutuksen.

 

