Taas

by Michael Tillman

Olin viime viikonloppuna Satakunnassa. Olin maanantaina  Satakunnassa. Ja olin tänään Satakunnassa. Ja lähden huomenna  Satakuntaan.  Ja aina palaan  takaisin Keski-Suomeen;  minä hölmö. Joka yö ajan tänne  nukkumaan  ja taas aamulla takaisin. Ei ole se miehen elämää.

On pakko olla jotain ihmeellistä  nyt miehen rinnassa.

Suunnittelen nimittäin  mitä tahansa juttua, jonka vuoksi pääsisin  ensi viikollakin Satakuntaan.

Huomenna menen YO- juhlaan. Koulu on minut kutsunut, sillä huomenna on kulunut siitä 40 vuotta, kun minä ja myrkynvihreä pukuni pääsimme  ylioppilaaksi. Lakki on edelleen vitivalkoinen. En ole sitä 40 vuoteen kertaakaan käyttänyt. Pienikin se on. Joko tieto taikka sitten olut on pääni turvottanut.

Ehkä avioliitto ????

Huomenna joka tapauksessa näen  noin 30  oppilastoveria, joista  noin 5 olen nähnyt  tässä vuosien saatossa ja noin  25 ihmistä tulee suoraa sumusta . Hankala juttu. Tunnekohan heidät ? Mistä me puhutaan ? Onkohan ne kaikki  onnistuneet elämässään täydellisesti ? Pitäisiköhän kumminkin  sairastua  ja toivoa, että  koulu ei järjestä  80 vuotta sitten  ylioppilaaksi päässeille  mitään juhlaa.

Otan kumminkin golfvehkeet mukaan. Ja 1500 diakuvaa  lukioajoista. Vaivutan niillä kaverit uneen.

