Lukiohäiriö

by Michael Tillman

Nuorena miehenä minulla oli  loistava kuulo. Vappuaattona  pystyin  saunan jälkeen  seuraamaan  vappuseurojen  virrenlaulamista vaivattomasti  saunan portailta. Achreniusta   siellä yleensä veisattiin ja  säkeistöt  veisattiin kaikki. Sävellaji oli  extramolli. Ja niitä säkeistöjä oli usein 30 ja enemmänkin. Uskoa arvioitiin silloin määrällisesti, ei laadullisesti.

Sellainen kuulo oli nuorelle  miehelle hyödyllinen ja tarpeellinen.  Nyt on oikein hyödyllistä se, jos ei kuule, mitä 13 kilometrin päässä veisataan. Nyt ei tahdo enää kuulla edes kirkon penkissä, mistä asiasta pappi puhuu.

Tänään  oudossa luokassa opiskelija otti tentistä hylsyn. Pidin vapun kunniaksi  hänelle heti uusinnan. Hän otti siitä vielä kirkkaamman hylsyn. Kysyin häneltä, onko hänellä mahdollisesti jotain oppimisongelmia. Hän sanoi, että hänellä on lukiohäiriö ja hän on  täysin kuuro.

Auts…. olin unohtanut etukäteen  kysyä tätä asiaa. Auts.. Minua nauratti hillittömästi  toisenasteen luokassa , ammatillisen opetuksen pyhätössä, rakennusalan opiskelian edessä, kun mutustelin hänen lausettaan. Minulla on lukiohäiriö.  Sitten minua nauratti se, että minä olen puolikuuro ja opiskelija kokokuuro.

