Taidan alkaa tekemään jäynää…….

by Michael Tillman

Jäynä ei ole  minulle tyypillinen  toiminto. Periaatteessa olen  lukeutunut, ainakin itseni mielestä, aina  nk. kiltteihin poikiin, jotka  välttelevät kaikin keinoin  hankaluuksiin  joutumista. Alakoulussa jo viereeni laitettu  tyttö  väitti minun kiskoneen  häntä hänen pitkästä tukastaan. Olin   äimän käkenä. Olin nimittäin visusti pitänyt näppini erossa tuosta pelottavasta  ihmisoliosta. Kostoksi hän raapi korvani verille.

Myöhemmin käsitin, että hän oli katkera ja loukkaantunut, kun  muita tyttöjä  kiusattiin, mutta minä en edes  yrittänyt.

Taidan siis viimein alkaa jäynäämään.

Äsken jäynäsin jo  yhtä aikuisopiskelijaa, joka  jätti  leadership 2 – tentin tekemättä vuonna  2011. Nyt hän viestitti, että  hän karauttaa ratsullaan kaupunkiin maananataina, ja voisi, jos kauniisti pyydetään, räpeltää jotain  ko. kurssin tentissä, jonka laatimiseen hän näin armollisesti antaa minulle luvan. Ensi viikon  torstaina on  koulutusyksikön yleinen , kerran kuukaudessa toistuva, rästitenttitilaisuus.  Siihen  opiskelija ei oikein haluaisi tulla.  Ensi viikon  maanantaina taas  minä olen toisessa kaupungissa ,toisten  nuorten  kanssa,   rakentamassa  toisia  rästejä, jotka toivon mukaan purkautuvat vasta 2016 -2018. Joutuisin teettämään tentin valvonnan jollakin  virkaveljellä, joita en tahdo jäynätä.

Taidan alkaa tekemään rentoja ja rajuja liikkeitä ilman suojaverkkoa. Taidan alkaa  kirjoittelemaan reissuilta postikortteja, joissa jäynä ja  sarkastisuus sekoittuvat uhmakkuuteen ja haluttavuuteen. Sellainen on kieltämättä taitolaji, mutta  yritettävä on.

Muinainen esimieheni, Majuri Sinisalo, olkoon    esikuvani. Hänen  vuonna  1975 Norjasta  YK-koulutuskeskuksen komentotoimiston naisille  lähettämä postikortti  ohjenuorana  alan tekemään  jäynää  siten, että  loput työvuoteni  vietän aiheuttaen pahennusta , närkästystä ja  epätoivoa.

Muistan postikortin runon  vieläkin  kristallinkirkkaasti. Vain kadettiupseeri  pystyy samalla kertaa  flirttailemaan, aiheuttamaan mustasukkaisuutta ja kateutta , sekä epätoivoista alemmuudentuntoa.

All you need is

good food

good wine

and a bad girl.

Vähältä piti, etteikö se äsken  muovautunut  opiskelijalle lähettämässäni vastauksessa  muotoon :

All you need is

a lazy student,

a lazy teacher,

and a bad timing

Toisaalta,  tässä ammatissa  suurin jäynän aste on kuitenkin se kaikkein helpoin. Taidan  todella tehdä anojalle ja pyytäjälle tentin. Taidan jo nyt alkaa rakentamaan  kuluneita ja   yleiseksi tenttiperinteeksi  muodostuneita  tenttikysymyksiä  uusiksi ja  tuoreiksi ja puhtoisiksi. Taidan  alkaa paneutumaan oikein kunnolla tähän tenttiin ja sen laatimiseen. Käytän  opetussuunnitelmassa  olevia tavoitelauseita ohjenuorana,  kun  viikonloppuna muotoilen   tentistä sekä mittaavan, että mittavan.

Toivottavasti kuuma kivi  ei ala putoamaan  päähäni.

