No, niin….

by Michael Tillman

grafologia

 

Poistavat kuulemma sitten kaunokirjoituksen   ala-asteelta ensi vuonna. Siinä nyt sitten kansakunta on yhden trauman alkulähteillä ja on päättänyt kertaheitolla tehdä  tuhansien vuosien  traditiosta lopun. Minua itkettää asia. Siinä menee taas yksi ammatti  kadonneitten  hommien  kaatopaikalle. Grafologit häipyvät maailmasta  100 vuodessa niin tyysti, että naisten lehdet joutuvat  kehittelemään  jotain uutta ja mullistavaa  koukutusjuttua  sivun täytteiksi.

No, minä olen jo pitkään  johdattanut   tiedostamattani  nuorisoa kohti tekstausta. Olen  lukenut  tuhansia ja tuhansia tenttipapereita urani aikana. Pääsääntöisesti ne ovat olleet,    ainakin viime vuosina,  jo  ihan sylttyä ja sotkua täynnä. Nuoriso kirjoittaa  pötköön ilman  pilkkuja ja isoja kirjaimia ja ilman kappalejakoa.  Olen heitä peloitellut, että joulupukki  jättää lahjat tuomatta ja  minä joudun arvioimaan heidän hengentuotteitaan muilla kuin sisältökriteereillä.

Olen  viime vuodet  lukenut  heidän kirjoituksiaan myös grafologisessa  viitekehyksessä. Ja kertonut sen heille. Moni on ilman  opetusviranomaisten päätöstä siirtynyt oitis tekstaamisen,  mikä muoto takaa minulle edes alkeellisen mahdollisuuden perehtyä myös tekstin sisältöön.

Silti monet  viehättävät naisopiskelijat  edelleen kirjoittavat   käsiala-vastauksia ja  tenttipapereidensa lopussa aina pyytävät minulta myös grafologista arviota. En ole  sellaisia juurikaan  antanut. Monesta  naiskäsialasta nimittäin  paistaa  läpi  hyvin selvästi flirttailun halu, sukupuolinen aktiivisuus, normien  hylkääminen  ja   myöskin  viehtymys  samaan sukupuoleen. Tällaisena   kyökki-grafologina olen joutunut  vetäytymään ja  itsekseni harrastamaan tätä  juttua omaksi ilokseni.

Ja iloa on käsialasta ollutkin.

Taannoin, ennen tietokoneiden yleistymistä,  kun oppilaitokseen hakeutuvat  opiskelijat  lähettivät  esiharjoitteluvaiheessa  raportteja koululle, minä saatoin niiden perusteella tehdä etukäteen  tuntemattomista ihmisistä itselleni  käsityksen  ja verrata sitä sitten  saapuneeseen ihmiseen.  Huippusaavutukseni oli se, kun erään  työtoverini käsialasta pystyin osoittamaan 11   aitoa ja täsmäävää ominaisuutta.

Nyt siis käsialaa ei enä opeteta. Jokaisen  ihmisen  käsiala olkaa muistuttamaan 16 vuotiaan  perustutkinto -jätkän  käsialaa.  Velkakirjojen alle  tekstataan  somasti  pölkkykirjaimin  velallisen nimi. Maailma  pölkyttyy.  Rakkauskirje rustataan  tikkukirjaimilla  dymo-tape- koneella ja liimataan  tytön pulpettiin. Joulukortit kirjoitetaan  niin, että lasertulostimella printataan tarrat. Kaunokirjoitusvihko-tehtaat menevät konkurssiin. Eläköön  post-moderni maailma !!!!

