Työsuojelun peruskurssi

by Michael Tillman

Olen  ollut tänään iltapäivällä keittiövuorossa ja pääsääntöisesti turvallisisssa sisätöissä.  Aamupäivällä  oli ulkotöissä, mutta  niissä töissä kävin niin kuin yleensä käy ; suutarin lapsilla ei ole  kenkiä.

Eikä työsuojelua opettavalla lehtorilla  työsuojelua.

Kiipesin  residenssin ulkoseinustalla  töihini nk. A-tikkaita apuna käyttäen. Asetukset sanovat, että semmoisella kapineella voi tehdä töitä  pääasiassa  tukevalla alustalla ja alle huonekorkeuksissa. Ja erittäin tilapäisesti.  No, minä olin ulkona ja erittäin tilapäisesti. Työn alkaessa  tikkaat näyttivät  tältä

A -tikkaan   hahmossaan

Työn loppuessa tikkaat taas  näyttivät tältä.

a-tikkaat kasassa

Työn loppuessa minä olin tuossa M- kirjaimen  keskellä  olevassa rotkossa. Niskani ja  selkäni muistuttavat edelleen  tuosta  muodonmuutoksesta. Yhdestä kirjaimesta syntyi  salamana  toinen kirjain. Tilanne olisi riemullinen, jos kyse olisi ollut YO- kirjoituksista, ja  lyhyen saksan  kirjoittamisesta. Nyt  minä vähän säikähdin.

Sisätyöt ovat sujuneet kuitenkin ihan hyvin.

Hän joka perheessä normaalisti tekee nämä raskaat ulkotyöt, kertoi selvinneensä tikkailla oikein hyvin , kun oli niitä  edellisen kerran käyttänyt.  Ihmettelen, sillä lukitukset olivat  puolitiessään, näennäisesti lukossa, mutta valmiina  edelleen taittumaan kohti toista ääripistettä ja lopullista lukkiutumista.

Erityisesti muistan  aamupäivällä  hämmästyneeni sitä, mitä minulle nyt tapahtuu, kun tikkaat suorstaan  ” sulavat ” altani, maa lähestyy kovaa vauhtia ja  alumiini tuntuu olevan pehmeää lakristia.

No, nyt olisi mukava opettaa kerrankin työsuojelun perusteissa  tarkasti se, mitä kaikkea yllätyksiä A-tikkaat voivat tarjota  omistajalleen. Learnin by doing voisi sanoa joku  kasvatustieteilijä , mutta minusta tämä on selvä ” learning by accident ” tyyppinen oppimistapahtuma.

