Matkalla Euroopassa

by Michael Tillman

tuuri

Tuurin mainiossa  matkakirjassa on oikeastaan vain yksi  hassu ja kummallinen yksityiskohta, joka aikaisemmin on minua painanut, mutta joka nyt selvisi ja joka samalla tuotti minulle suuren helpotuksen.

Kirjassaan  Perhokalastus Pohjanmaalla  Tuuri kertoo  useista maakunnan  jokimaisemista, joissa hän on uutterasti kalastanut ja nauttinut hienon harrastuksen  lumosta. Perhokalastajana ja Tuurin  lukijana olen tietenkin lukenut myös tuon kirjan. Ja ihmetellyt suuresti. Muutamat kirjan  kertomukset tuntuvat kummallisilta ja oudoilta. Kirjassa on  sellaisia kalapaikkoja, joista en ole  ikinä kuullutkaan.

Tässä matkakirjassa  Tuuri kertoo matkoistaan ja  siitä, mitä hän matkojen aikana tekee. Hän kertoo   erään matkan kuvauksessa  kirjoittavansa juuri tuota kalastusaiheista kirjaa.  Kuvaus on  hätkähdyttävä ja  selkeä ;  Tuuri kertoo kalapaikoista, joissa hän ei itseasiassa ole  koskaan käynyt, vaan joista hän on kuullut ja joihin hän itsensä sijoittaa kala- ja saamamieheksi.

Ja minä hölmö olen  aina luullut, että tuo kirja , Perhokalastus Pohjanmaalla, on totta niin kuin  Kekkonen ja joulupukki ja  jatkosodan  puolustus-luonne. Mitä vielä !  Tuuri on sepittänyt  tuonkin kirjan  monet tarinat, muuttanut ihmisten nimiä ja  kirjoittanut itsensä sisälle maisemaan. Mikä suuri helpotus !

En ole siis syyllistynyt suureen syntiin, kun olen  tänne blogiin amatöörinä  sotkenut kaikki tarinat ja  kertomukset, joita korviini on  tarttunut. Olen  oikealla tiellä. Totuutta ei ole. On vain  hyviä tarinoita. Kirjan  loppupuolella  ryhdyin jo epäilemään, tokko Tuuri ikinä   Saksassa ja Euroopassa  junalla olekaan seikkaillut, vaan liekö tämäkin mainio kirja vain mielikuvituksen  tuotetta.

Yksi puute, ja samalla suuri ansio kirjassa kuitenkin on. Tuuri ei tähän kirjaan ole matkoilleen onnistunut kirjoittamaan yhtään satakuntalaista konnaa taikka rosvoa. Hänen salkkunsakin  varasti Italiassa balkanilaisen oloinen parivaljakko. Liioin ei Tuuri  tässäkään kirjassa paljasta vielä sitä, miksi hän niitä satakuntalaisia konnia  kirjoihinsa  kirjoittaa.

Taidan  joku kerta itseni  laittauttaa  kirjamessuille, taikka  kirjakaupan haastatteluhetkeen,  niin  lähelle koroketta, että saan asiaa  itse Tuurilta kysyä ja  saan lopulta  selvyyden tähän minua kauan askarruttaneeseen ongelmaan.

