Kobelco SR 70

by Michael Tillman

kobelco-sk70sr,08ebcabe

Pidin tänään onnistuneesti  90 minuutin luennon  tämän vehkeen   käyttöturvallisuudesta,  kuljetuksen  järjestämisestä ja  huollon turvallisuudesta.  Kuten huomaatte vekotin on suuri ja rautainen , sekä siinä on paljon liikkuvia osia. Sellainen yhdistelmä ominaisuuksia yleensä tarkoittaa myös  paljon vaaratekijöitä ja – tilanteita.

Kone  on oikeaoppisesti sidottu kahdella ketjulla  edestä ja kahdella  takaa. Etumaiset  ketjut ovat  kiinni  puskulevyn  nurkissa.  Takamaiset ketjut ovat taas  kiinni etupäästään telirungon sisäpuolella. Näin kone ei pääse  liukumaan taaksepäin, eikä myöskään jarrutuksissa eteenpäin. Ristikkäisyys estää  sivuttaisnuljuamisen.

Puomikin pitäisi oikeastaan  sitoa, mutta epäilen sen  poliisin  tarkastuksen läpäisevän näinkin.

Hytin  katon  päältä kulkee vielä yksi sidontaliina,  jolla estetään ilmavirran  vaikutus hyttiin. Samalla se antaa  tukevamman  vaikutelman  ripustuksista.

kobelco-sk70sr,ed72af82

Tässä sama asia toiselta puolelta.

kobelco-sk70sr,865e7ac4

Ja sivulta. Sidonta  vaikuttaa  oikeaoppiselta ja tukevalta. Emme tosin tiedä, millä ihmekonstilla kone on lavetille ajettu, mutta olettakaamme, että sekin on tapahtunut taiten sääntöjen mukaan ja perästä päin pitkin ramppia. Tällainen kone nousee kyllä suoraakin kyytiin, mutta sen ohjekirja  julmasti kieltää.

kobelco-sk70sr,003b2739

Ja kiinnitys  takaa.

Lopuksi vielä pieni video siitä, kuinka tämmöisellä vehkeellä ei pidä mennä joen yli.

Taitava konemies tekee sitten koneella ihan mitä vain

Advertisements