Maitokärryt

by Michael Tillman

maitokärrytOlen tänään ihastellut maitokärryjä. Tuo oivallinen keksintö on säilyttänyt käyttökelpoisuutensa läpi vuosien ja vuosikymmenien. Väline on kevyt työntää. Suuret pyörät eivät pieniin kuoppiin jää. Lastin painopiste on alhaalla ja kärryjen  kantavuus on  hämmästyttävä.

Naapurin Eino ja Aili toivat  maitokärryillä joka aamu  kahden kilometrin päästä maitokannut  meijerikyytiin. He toivat kannut  läpi umpimetsän. Metsään oli vuosien saatossa syntynyt sitten  hyvähkö polku, jota myöten kärryt  mahtuivat liikkumaan. Toinen  veti  kärryjä valjailla ja toinen työnsi. Iltapäivällä he sitten hakivat  palautetun kurrin  ja tyhjän toisen  kannun takaisin samaa polkua pitkin.

Minä olen  tänään kärrännyt 34 vuoden  aikana syntynyttä paperisaastetta  roskalavaan maitokärryillä. Edelleen väline  on  käyttökelpoisuudeltaan loistava. Siihen mahtuu  kaksi muuttolaatikkoa päällekkäin ja kaksi rinankkain. Kahdeksankymmentä kiloa kalvoja ja  tyhjänaikuista paperia siirtyy kevyesti satametriä, eikä hikipisaraa miehen otsalla näy.

Eikä näy luopumisen tuskan ilmettäkään. Kaikki tarpeellinen on  yhdellä  8 gigan tikulla. Sen lisäksi  se on   työkoneen  muistissa. Ja vielä olen  leiponut  siitä tietokakkaran  oppilaitoksen palvelimelle. Ja jos totaalinen  tuho iskee, niin  vielä se materiaali löytyy MOODLE -virtuaaliympäristöstä.

Ja kun sitten  hyvin pian koittaa se hetki, kun  koulutuskuntayhtymä katkaisee allekirjoittaneseen viimeisetkin  siteet, en tarvitse enää maitokärryjä, vaan  neljä napin painallusta riittää ja  teoriassa  koko elämäntyö on bittien taivaassa. On vain muistettava se, että tietojärjestelmien  nauhavarmenteet jäävät elämään joksikin aikaa. Luotan kuitenkin siihen, että opetusmateriaalini on sekä substanssin, että  kvalitatiivisuuden  osalta niin mielenkiintoista, että  kukaan valkoihoinen ei siihen  suurinkaan surmin koske.

Tänään olen kuitenkin onnellinen siitä, että  olen saanut kokeilla   vuosien tauon jälkeen maitokärryjä. Semmoisilla  vehkeillä  raavas mies työntää helposti  kesämökin  rakennusmateriaalin umpikorpeen. Sellaisilla vehkeillä sotaväen  huoltokin  sujuisi kuin leikiten . Kärryyn mahtuisi monta  tuliannosta, kulkuväline  ei juuri pitäisi ääntä ja sen  huolto olisi maasto-olosuhteissa  yksinkertaista.

Olisi mukava itsenäisyyspäivänä seurata  puolustusvoimien paraatia, jos siinä ohimarssissa esiintyisi  erilaisia  maitokärryosastoja. Taktisen  nopeantoiminnan  prikaatilla olisi maitokärryt polkupyörien perässä. Huollon ryhmä marssisi pelkästään maitokärryjä työntäen ja osastojen komentajat  olisivat osastojen kärjissä komentokärryissä seisten ja tukikaaresta  kiinnipitäen. Komentajan kärry olisi kolmipyöräinen. Sitä polkisi maitokärrykoulutuksen saanut  erikoismies. Pystyhuotaressa olisi  lyhytperäinen rynkky ja  maitokärryn sivussa  lyhyessä lipputangossa liehuisi  Lutzernistä pelastettu joukko-osaston lippu.

Kyllä olisi halpa ja tehokas  mobilisaatio. Mukaan otatte  kiikarin, kompassin, lämpimän vaatekerran, sukset, polkupyörän ja  maitokärryt. Em. varusteiden puuttuminen  ei kuitenkaan saa  estää maanpuolustajan  saapumista kokoontumispaikalle. Maitokärryt rekisteröidään ja  luovuttajalle annetaan kuitti.

No, joo….

Mutta maitokärryt minä vielä hankin. Elämäni on putkessa, siis eläkeputkessa, vasta sitten, kun minulla on View-Master ja maitokärryt.

Mainokset