Sade lakkaa ….

by Michael Tillman

be9eb-p1150955

On aika lähteä juhliin. En  lähde juhlimaan  keihäsmiehiä , vaan pientä  poikaa ja hänen syntymäänsä. Olen  lädössä  mukaan riittiin, rituaaliin, johon osallistuvat  tuore isä ja hänen  kaverinsa. Olen lähdössä varpajaisiin.

Varpajaiset eivät ole kovinkaan suosittu  sosiologinen  performanssi naisväen keskuudessa. Niin olen ymmärtänyt. Kitkeminen on ollut kuitenkin vaikeaa.

Ulkona sataa vielä vähän

Pitkämäki on  nyt sitten omituisen valintaprosessin jälkeen pääsemässä  siihen tilanteeseeen,  johon pyrkikin; vauhdinottoradan päähän. Pyhä pohjalainen toimitus voi kohta alkaa. Minä veikkaan, että  pojan kilpailuhermot ovat entisellaan ja  tuloksena on kunniakas neljäs tila. Ehkä kolmas.

Mutta ei enempää.

Pohjalaiset voivat siitä asiasta sitten  ILKKA- lehden sunnuntaisuomalaiseen tehdä oman kirpaisevan  artikkelinsa. Tässä kesällä Ilkka ja Pohjalainen  jätti sunnuntaisuomalainen  – osiosta pois  homoseksualismia  käsitteelvän artikkelin . Muut sisäsuomen lehtiketjuun kuuluneet  lehdet sen  julkaisivat. Pohjanmaalla  oli  aavisteltu, että semmoinen artikkeli olisi  saanut väärät hormoonit jylläämään Pohjanmaalla  juuri  ennen  juhannusta.  Olisi traktorinveto-kisojen  ja  tangomarkkinoiden  tunnelma mennyt pilalle.

No, nyt  on hyvä  varata iso palstatila  keihäänheiton  tilasta kertovalle artikkelille. Sellainen kehittää yhteiskuntaa, antaa mahdollisuuden  ihmiselle sisäiseen kasvuun ja  edesauttaa maakunnan kehitystä.

Toivotaan nyt ihmeessä, että olen väärässä tässä asiassa. Muuten häviö laitetaan kirjoitteluni piikkiin. Toivotaan nyt ihmeessä, että olen  tällä kertaa totaalisesti väärässä.  Maanantaina  nimittäin  joudun tekemään  työmatkan Pohjanmaalle. Toivotaan, että Pitkämäki voittaa. Silloin on minullakin tiedossa  rauhallisempi reissu.

Tai, no, tarkemmin ottaen aivan sama minulle, voittako vai ei.  ILKKA -lehteäkään en ole  lukenut vuosiin.  Tämä hätäni taitaa lopulta johtua siitä, että minut on kutsuttu  Pohjanmaalle  10 päivän päästä arvokkaaseen  tummapuku- juhlaan. En ole pohjalaisissa juhlissa oikein koskaan  ollut. Kaikki  se hermostuttaa minua. Ja  kuten huomaatte, hermostuksissani kaadan sen teidän päällenne.

