Kohtalo

by Michael Tillman

” Kohtalo”, Soliman julisti. ”Mahdollisuuksia, tapaamisia. Sattuma, olosuhteet, joiden ansiosta ihminen  löytää onnenkantamoisen avulla tai muilla keinoilla toisen ihmisen taikka jonkin asian.”
Komisaario Adamsberg otti muistivihon takataskustaan , avasi sen ja kirjoitti  määritelmän muistiin.
Näin päättyy KURITON MIES NURIN– kirja. Kirjoittaja on tietenkin Fred Vargas, sensuelli nainen. Emme tiedä sitä, kirjoittiko Adamsberg  määritelmää MOLESKINE – muistikirjaan. Saatta nimittäin olla, että Adamsberg on niin anarkisti, että hän ei kulttimuistikirjoja ostele.
Kirja on kuitenkin merkittävä.
Se on nimittäin kirja, jota olen pisimpään  lukenut. Yleensä luen kirjan  parissa päivässä. Olen minä lukenut  yhdesä illassa  melkein  kolmekin romaania. Mutta koskaan en ole  yhden kirjan kanssa ahertanut  montaa viikkoa. Nyt näyttää siltä kirjapäiväkirjan  perusteella, että  olen lukenut samaa kirjaa  kaksi ja puoli kuukautta. Ennätys, ehdoton ennätys. Eikä kirja edes ole Vargasin  parhaita.
Osa syylline on tietenkin golf. Olen kävelly valkoisen pallon perässä   8 viikon aikana nyt noin 280 km. Se kaikki on pois kirjoilta.
 Olen joutunut tässä asiassa  harrastamaan  aikamoista vilppiä. Olen käynyt kirjastossa ja lainannut  isoja sylillisiä kirjoja kirjastotoimen johtajattaren  iloksi ja mielenrauhan  tueksi. Vähin äänin olen sitten palauttanut kirjan  palautuslaatikkoon  ja pelannut golfia kuin eläin. Kirjastotoimen johtajattaren mies pelaa myö. Luulen, että hän arvaa mahdottomaksi  sen, että lukisin Jör Donnerin  paksun uutuuden  neljässä päivässä. Luulen, että hän on pääsemaisillään perille  minun hassutuksestani.
Golf on kuitenkin  erinomaisen kirjan veroinen taidemuoto. On hallittava jooga ja rytminen voimistelu. On osattava  lukea kenttää ja toisia pelaajia. On uitava sosiaalisiin tilanteisiin kaasu pohjassa, vaikka  siviilielämässä olet  erakkojen erakko. On ymmärrettävä, etä tällä kertaa  kyse ei ole IIJOKI-sarjasta, taikka  Tukholman maratonista. Nyt on pakko olla ihmisten keskellä ja ihmisten kanssa.
Olen asunut paikkakunnalla nyt 37 vuotta. Viimeisen vuoden aikana olen saanut uusia ystäviä golfkentällä enemmän kuin  36  vuoden aikana sitä ennen. Ymmärrätte, että  asia muistuttaa uskoon tuloa tai Minnesota-hoidon jälkeistä täysraittiutta. 
Joen torilla oli kirpputori viime sunnuntaina. Olisin ostanut tyttären pojalle mailasetin, mutta  asiassa oli pieni mutka matkassa. Gollfmailathan eroavat  pesäpallomailasta siinä mielessä, että golf-mailoja on olemassa erikseen vasen – ja oikeakätisille. Peäpallomailoja on vain puisia ja muovisia. Alajärveläisille ja Vimpeliläisille.  Kolme viikkoa vanha peikkopoika ei osannut vielä sanoa, kummankätinen hänestä tulee. Silmien värikin vielä voi muuttua. 
Hänestä voi siis tulla sinisilmäinen  oikeakätinen, taikka ruskeasilmäinen vasuri. Hän on kuitenkin yksi syy, miksi vaari ei viime aikoina ole kirjoista ollut kiinnostunut. 
