Tummaa ruohoa

by Michael Tillman

Vanamo tuli talosta ulos.
Minä istuin kaivon kannella ja odotin. Nousin valmiiksi pystyyn. Sillä tavalla olisin valmiina ja säästyisi aikaa. Voisimme mennä heti rantaan, eikä Vanamo voisi istua samalle kannelle ja ryhtyä tupakalle. Sen tupakointi vie meidän työpäivästä kaksi tuntia. Mäki oli sen laskenut ja minulle kertonut maanantaina.
        Ei saada  venettä
Kysyin siltä, miten me mitataan se saareen osuva koeala.
        Talvella
Talon ovi aukesi. Mustaan pitkään hameeseen pukeutunut vanha nainen tuli portaita alas pihalle. Vanamo sytytteli savuketta
        Saatanan siat ja kulkumiehet! Syntiset huoripukin pennut !
Nainen käski meidän  pihalta  lähteä muille maille. Se käveli lähemmäksi ja  otti maasta  kiven. Minä jähmetyin  paikoilleni ja ihmettelin sitä  mustaa pistettä, joka  irtosi  vanhan naisen kädestä ja suureni  nopeasti silmissäni. Väistin.
Kivi osui Vanamon takaraivoon ja näin kuinka se kuori  Vanamon päänahkaa pois ja valkoista tuli näkyviin. Ja se valkoinen  muuttui hitaasti punaiseksi kuin syyskuinen vaahtera. Olin niitä nähnyt paljon kesällä Lappeenrannassa. Muistin siinä samassa, että Lappeenranta on lehmusten kaupunki ja mietin, miksi olin siellä nähnyt vaahteroita.
Vanamo oli pudonnut polvilleen  nurmikolle. Tupakkavehkeet olivat levinneet  pihanurmikolle. Tupakoita  oli  vihreällä nurmella ja  ajattelin, että  joku  on syksyllä kylvänyt  nurmikon sisään filttereitä ja  nyt keskikesällä nortit olivat kasvaneet valmiiksi Vanamon poimittavaksi.
Vanha nainen tuli lähemmäksi ja huusi Vanamolle raamatunlauseita ja manasi sen päälle syntejä niin paljon, että minua se alkoi naurattamaan.  Naiselta  oli Vanamon synneistä muuten hyvä käsitys, mutta se ei  laskenut sen viaksi  tupakointiin kuluvaa kahta tuntia. Sen ääni nousi falsettiin ja sitten se potkaisi Vanamoa kylkeen ja  ähkäisi samalla tavalla kuin  tenniksen pelaaja  lyhyessä hameessan.
Vanamo huusi minulle, että minun pitäsi kerätä mittalaitteet  kaivon luota ja viedä ne autolle. Nainen huusi ja vahti Vanamon  ylösnousua.
–  Tulette  taloon, vaikka ei ole kutsuttu ! Tulette sisään saappaan jalassa, vaikka  on  tabernaakkelin ensimmäisen   paaston aika !
Vanamon päästä  juoksi verta  paljon. Se sanoi minulle, että se pyörtyy nyt . Sitten se pyörtyi siihen kaivon viereen vanhan  naisen jalkoihin. Minä olin auton ja kaivon puolivälissä. Näin, miten nainen   potkaisi tajutonta Vanamoa. Sen hame  heilahti samalla tavalla kun naisten hameet heiluvat kansantanhuissa. Ajattelin, että nainen on nyt tanssimassa Vanamon kanssa ja siihen tanssiin kuuluu  tämmöinen kohta, että nainen laittaa miehen kuriin. Ajattelin, että kohta Vanamo pomppaa pystyyn ja pyörittää vanhaa naista kätensä alta  tanssin askelin niin, että siltä naiselta  pääsee tirskahdus ja se muistaa 60 vuotta vanhoja asioita, kun renkipojat  laittoivat sen  housuihin lunta talvella.
Ajattelin, että sillä tavalla se nainen saa  hetkeksi elämästään kiinni ja minä voin rauhassa hakea autosta  vesipullon ja virvoitella  Vanamoa sillä. Katsoin maassa makaavaa Vanamoa, mutta se pysyi siinä. Iso mies pysyi paikallaan. Se makasi siinä pihalla sen oloisesti, että on  ruokatauko ja se on syönyt siankylkivoileipiä monta kappaletta ja juonut viinapullosta  maitoa päälle  ja nyt se tupakan jälkeen on nukahtanut.
Vihreä ruoho tummeni verestä  tummanvihreäksi, mutta  se ei muuttunut punaiseksi, niin kuin voisi olettaa. 
