Kotiin kävely II

by Michael Tillman

Rami kusi kengilleen. Katsoin, miten roiskeet kastelivat hiekkaa kenkien ympärillä. En saanut  silmiäni irti kusilammikosta.  Lammikko ei liikkunut mihinkään. Kusi imeytyi välittömästi  hiekkaan ja hiekka alkoi  muistuttaa kasteltua ja juuri kylvettyä porkkanamaata. Olin  ennen rippikoulua ollut usein äidin kanssa  porkkanamaalla.
Mekään emme liikkuneet mihinkään. Oltiin Nykälän mäen harjalla ja poliisiauto oli Opelin edessä poikittain.. Opelin perään nojasi  poliisi sinisessä haalarissaan. Opelin keula nojasi mustikoihin ja kanerviin. Etupyörät olivat ojanpohjalla. Poliisi katsoi  Ramia ja  Jaskaa vuorotellen. Mun tissit oli sille liikaa ja näytti siltä, että se pelkäsi että mä alan kusemaan haarat levällään siihen Ramin viereen. Se vilkuili ensin  mua, mutta sen silmät ei tahtoneet pysyä mun silmissä. Työnsin rintoja  hivenen  lisää kohti sen haalareita.
Toinen  poliisi vei Jaskan sisälle poliisiautoon. Tissifriikki käski Ramin mennä istumaan Opelin takapenkille.  Tissifriikki otti mua käsivarresta  kiinni ja talutti kotiin päin. Sanoin, että meille on kymmenen kilometriä matkaa, eikä isäukko suvaitse naimisissa olevia poliiseja yövieraaksi.
Me pysähdyttiin. Se sanoi häntä kiinnostavan nyt sen, kumpaa sälleistä syytetään rattijuoppoudesta.  Sanoin  sille, että minäkin osaan ajaa autoa. Sanoin, että  voi se ajaja olla  kuka tahansa.
Tissifriikki katseli mun tissejä nyt pitempään ja  sen suupieleen ilmestyi kiva pieni ryppy. Se sanoi, että Opelin penkki oli niin kaukana ohjauspyörässä, että siihen väliin mahtui sopivasti   jompikumpi sälleistä, ja se häntä kiinnosti, kumpi se  noista konnista  on.
En puhunut  siihen mitään. Tiesin, että Rami hakkaisi musta paskat ulos, jos  vasikoisin siitä. Se hakkaisi musta ilmat ja paskatkin vielä, jos kertoisin, että se oli Jaska. Tiesin, että se hakkaisi mut joka tapauksessa, sanoin mä mitä tahansa.
Pyysin tissifriikiltä tupakkaa. Sillä oli. Oli pakko polttaa, vaikka kaikki viina ja valvominen pyörrytti muutenkin. Pelkäsin, että yrjöän siihen paikkaan. Voi vittu….Ajattelin lukiota ja ensi syksyä ja pimeyttä. Ajattelin, että talvella tissifriikki ei pysty harrastamaan  tuota sen hommaa. Talvella sen on pakko katsoa ihmisiä silmiin ja yrittää sillä tavalla  hoitaa hommansa. Nyt se sai mut epävarmaksi tuijotuksellaan.
Toinen poliisi oli tuonut  Jaskan  ulos poliisiautosta. Ne seisoi nyt kolmistaan  auton vieressä ja katselivat meitä.
Tissifriikki kysyi multa, kumpi sälleistä on mun kaverini. Sanoin, että molemmat. Sanoin, että olen tavallista villimpi tapaus. Sen suupielessä nyki taas.  Se kysyi, kumman sällin puolesta se villi tyttö oli nyt juuri, klo 4 aamulla, enemmän huolissaan.
Sanoin, että sen puolesta tietenkin, joka ajoi.
Se kysyi, voinko mä sen jotenkin tässä nyt  keskellä yötä osoittaa, kuinka huolissani mä olen siitä kuskista.

Vedin viimeiset savut  natsasta ja poljin sen  hiekkaan. Kumarruin niin, että se näki vielä viimeisen kerran mun tissit. Sitten mä kävelin  perse heiluen kolmikkoa kohden kuin jossain vitunlänkkärissä. Toinen poliisi  oli varuillaan, mutta ajattelin, että  se oli sille nyt  hätävarjelun liioittelua. Mä kävelin  suoraa Jaskan eteen ja suutelin sitä suulle niin, että en  meinannut  siitä irti päästä. Se vähän hölmistyi. Se ei tajunnut, että se oli meidän viimeinen suudelma ikinä.

Mä käännyin ja lähdin kävelemään kotiin päin. Voisin ehtiä yläkerrassa nukkumaan hetken, ennen kuin elämästä tulisi taas liian kuumaa.
