Paska kaupunni

by Michael Tillman

Olin Oulussa lomalla.

Susikoira melkein raateli minut Tuirassa. Näin nuoren naisen  nännin. Ja selasin  Stockmannilla  miesten paitoja. Paitoja, joiden hinnalla olisi saanut em. mainitusta kaupunginosasta ostettua katsastetun auton, tankki täynnä bensaa. Näin vielä tapauksen, jossa karhuksi pukeutunut nainen  rakasteli  toisen nuoren naisen kanssa.
Hämmästyttävä kaupunki.
Otsikon graffiti ehkä parhaiten kuvaakin  Oulua. Kaupunki on hauska, yllätyksellinen, rivo, epäortodoksi , ehkä myös  kansainvälinen. Kaupunkiin on kertynyt kaikki irrallinen aines Enontekiön ja Kaustisen väliltä. Kaupunki on Pohjois-Kalotin  Iso Omena. Kaupunki on  ennen kaikkea absurdi, vähän ehkä myös burleski. Oulussa sekoittuu primitiivinen naivius urbaaniin mahdollisuuksien mereen. Vai mitä sanotte tästä:
Rotuaarilla, kävelykadulla, pissis-blondi  kävelee  14 cm korkeilla koroilla  toisen samanmoisen kanssa. Seurailen  heidän perässään noin metrin päässä pyörivistä takamuksista, joten jopa minä kuulen selvästi, miten toinen ihastelee:
-Ookkona huomannu, vähä makeeta ja siistii kun kevät tulee ja lumet on jo  sulaneet !!
– Höhlä, tiekkönä, ne on lämmittänyt tätä  koko talven !
– Ai jaa, no ei sitt `
Oulu on minulle  tavallaan hyvin  rakas kaupunki. Oulussa olen nimittäin  tehnyt läpimurron opettajana. Olen Oulussa puhunut  1980 – luvulla 600 ihmiselle ja jokainen  kuunteli hiiren hiljaa minua.  Semmoinen  säväytti  kolmekymppisen miehen egoa ja sai  katseen pälyilemättömäksi ja varmaksi. Tällä kertaa vaimoni  oli mukana. Siitä johtuen en nyt  voinut puhua suurille massoille, vaikka semmoinen  minua edelleenkin  kiehtoo ja semmoinen saa yhä vereni kuumaksi.
Oulu on myös  kirjallinen kaupunki. Lista on edustava: Hellaakoski, Koskenniemi, Pakkala, Hälli , Paulaharju, Pulkkinen, Rintala, Skiftesvik, Väisänen…….
Ja on Oulu myös kosmopoliitti. Hotelimme  naapurissa oli gay-baari. Se oli tosin suljettu, joten jouduimme menemään vaimon kanssa tavaliseen hotellinbaariin,  tavallisten kommennusmiesten seuraan. Kaikki oululaiset gay-miehet ovat  nyt  vissiin reissussa poikakavereittensa kanssa.
