Saskatchewan

by Michael Tillman

Otsikon maa-aluen on ollut minulle aina merkillinen asia. En ole oppinut  sitä kirjoittamaan, enkä ole oppinut sitä lausumaan. Nimitän sitä itsekseni Kanadan Kainuuksi.  Silti tuo  maa-alue minua kiehtoo jatkuvasti. Joku salainen ja syvällinen  vetovoima vetää minua sen puoleen.
Olen hiljalleen  ryhtynyt  elämäni ehtoopuolella  ottamaan selvää  tuosta alueesta. En aio elää loppuelämääni tietämättömänä.  Olen tänään selvittänyt kaksi aluetta  koskevaa asiaa. Minä tiedän nyt, että provinssin  pääkaupunki on Regina. Tiedän myös sen, että provinssissa asuu noin miljoona ihmistä. Tiedän myös sen, että ensimmäinen alueelle  johkaantunut eurooppalainen  oli Henry Kelsey, joka saapui 1690  sinne tienoolle  tekemään turkiskauppaa, , mutta joka piti aluetta turhan kylmänä ja turhan kuumana.
Taidan työttömäksi jäätyäni perustaa ensitöikseni Jyväskylä – Saskatchewan  ystävyysseuran, ja ryhtyä sen ensimmäiseksi  puheenjohtajaksi. Sitten  anon Kulttuurisäätiöltä apurahan  sitä varten, että ystävyysseura pääsee tutustumaan  toiseen osapuoleen. Hyvissä ajoin  pitää lähettää tieto Reginaan, että laittavat  varaukseen kunnon majoituksen. Sitten olsi mukava olla  provinssin vieraana ja kierrellä isäntien kanssa pitkin ja poikin  aluetta limusiinin takapenkillä. Iltaisin  istuttaisiin  alkuperäisväestön kanssa intiaaninuotiolla, puhuttaisiin  erätarinoita ja juotaisiin tulilientä.
Paitsi, että työvoimatoimistolle pitää asiasta ilmoittaa. Työtön työnhakija ei voi reissata  juurikaan yli 7 päivää ulkomailla EU:n ulkopuolella niin, etteikö työvoimatoimisto voi häntä nopeasti hälyyttää ilmaantuneeseen työtehtävään. Uskon kumminkin, että  mitään ei ilmaannu. Saskatchewan, tarkkaile postiasi !!!
Siinä on minun ensimmäinen  eläkeputki-projektini.
