Minä ihmettelen

by Michael Tillman

Niin, minä ihmettelen kahta  asiaa tällä hetkellä.  Suorastaan taivastelen. Ensimmäinen on selittämätön seikka, toinen taas käsittämätön.
Selittämätöntä on se,  miksi vaimo tuli kovaan flunssaan ja minä en. On samassa huushollissa oltu koko viikko ja samassa sängyssä maattu. Ja samoja ovenkahvoja hipelöity. 
Ehkä selitys lopulta onkin  yksinkertainen.  Molempia meitä paleli illalla kovasti. Vaimo otti   Finrexin – flunssajuomaa kuumana, eikä välttynyt taudilta. Minä taas otin Finrexin – flunssajuomaa, mutta  sekoitin  siihen  kuuman veden  lisäksi  mustaherukkamehua ja  Negrita – rommia. Ja olen tänään pirteä kuin  peipponen. Join siis itseasiassa Romcassista, huiman hienoa lääkettä, jossa oli lume-osiona Leiraksen  punaista pulveria.  Varmistan  terveenä pysymisen tänään  samalla lääkkeellä.
Käsittämätöntä on taas se, että  Ranska, Natoon kuuluva maa, aloitti Malissa laajan sotilasoperaation  ilman  YK:n  taikka EU:n siunausta  taikka käsittelyä. Tuosta  noin vain. Jenkit antavat  kuljetusapua. Suomi on hinkumassa mukaan. Helvetti.
Olisi joku  perkele tullut 1939 tuosta vain, kolmen päivän varoituksella, auttamaan ja panemaan kampoihin terroristeille. Silloin oltiin kuitenkin  omantunnon arkoja ja rauhantahtoisia. Ja aika hitaita.

On myönnettävä, että tämäkin purkaukseni on  lapsellinen arkiajattelun ilmentymä. Aina kirveeni osuu kiveen.  Joku nimittäin on  tehnyt väitöskirjan , jonka keskeinen  idea on siinä, että Ranskan apu Suomelle talvisodassa oli aivan ratkaiseva ja ilman sitä apua sorvaismme maatuska -hahmoja   koivupuusta  äitivenäjän tarpeisiin

