Tenttiin valmistautuminen

by Michael Tillman

Kohta tämä synkkyys muuttuu joulukuuksi ja vielä synkemmäksi ajaksi. Pikkujouluissa juodaan ja leikitään omituisia ja nöyryyttäviä leikkejä.. Kirkkovuosi loppuu ja saapuu adventti ja Nobel-palkintojen  luovutusjuhla. Ei taida kuitenkaan tällä kertaa olla mukana ketään suomalaista. Oikeastaan hyvä juttu semmoinen. Kemiaa ja fysiikkaa ei ole kiva harrastaa. Sotkut voivat räjähtää silmille ja sitten jo tarvitaan lääketieteen nobel- voittajaa parsimaan kasaan kokeilija.
Rauha maassa ja hyvät nobel-kirjat  ihmisten käsissä. Semmoinen on tietysti komitean harras toive.
Minua on aina häirinnyt se, että Nobel- mitaleja ei jaeta kasvatustieteessä, sosiologiassa eikä grafologiassa. Kaikissa niissä on mahdollisuus saavuttaa tieteellisiä tutkimustuloksia. No grafologiassa  nyt ehkä kiistelyä on edelleen ilmassa, mutta ainakin noita kahta muuta tutkitaan kovasti ja tosissaan.
Minä olisin eturivissä hurraamassa, jos  joku ekola-vaherva  menisi joskus pokkaamaan Tukholmaan palkinnon ja sitten pääsisi  pitämään kiitospuhettaan aiheena konstruktivistisen  oppimiskäsityksen  mahdollisuudet puutavararekka-auton kuljettajien erikoistumisharjoittelun  tiennäyttäjänä. Erityisen innostunut olisin tietenkin  siitä, jos joku saisi pokata grafologian Nobel-palkinnon ja pitäisi erityisen  innostavan kiitospuheen aiheesta g-kirjaimen alasilmukan sulkeutuneisuuden  korrelaatio naiskirjoittajan eroottisen ekstroverttiyden suhteen.
Tällä viikolla on pari tenttiä  pidettävänä ja  ensi viikolla sitten niitän sitä, mitä kylvin, eli tutkin 70 tenttivastauspaperia. Pitääkin muistaa  uusille opiskelijoille kertoa pikku grafologia-harrastuksestani. Semmoisella on uskomattomia vaikutuksia ja semmoinen  paljastus  pitkässä juoksussa  saa aikaan  suurta helpotusta opettajassa.
Kun laveasti antaa ymmärtää, minkä sortin  ominaisuuksia saattaa opettaja alitajuisesti panna merkille  opiskelijoiden  koevastauksista niitä korjatessaan, useimman opiskelijat hätäpäissään tekstaavat  pölkkykirjaimilla kaikki tenttivastauksensa. Se vaikeuttaa tietenkin grafologista tulkintaa, mutta toisaalta se helpottaa tekstin sisällön tulkintaa huomattavasti. Ja se on juuri se seikka, johon minä tähtään.
Tietenkin  sivutuotteena syntyy myös joitakin  sellaisia vastauksia, joissa naisopiskelijat ovat  kerrotun esimerkin  innostamina kirjoittaneet tahallaan kaikki g  ja j–kirjaimien alasilmukat niin suttuisiksi ja suljetuiksi, että semmoinen loistaa opettajan silmiin kuin verkkosukka punaisen lyhdyn alla.
Mainokset