Velttoilua

by Michael Tillman

Minä se olen velttoillut ja antanut lukijoiden välillä lukea jotain muutakin kuin näitä höpinöitä. Toivottavasti mahdollisimman moni on  ottanut tilaisuudesta vaarin  ja tehnyt jotain  ylösrakentavaa ja ihmiselle sopivaa.
Minä olen pelannut golfia,  liimaillut postimerkkejä kansioon, ajeluttanut vaimoa kirpputoreilla, juonut olutta  ja pitänyt radioyhteyksiä ympäri Eurooppaa. Eilen juttelin Libanoniin ja tänään laski  golftasoitus. Minulla on siis mennyt  kohtuullisen hyvin. Silla aikaa kun vaimo on  kolunnut  vanhoja haisevia tavaroita, minä olen istunut autossa ja lukenut romaania.
En ole lukenut lehtiä moneen päivään. Televisiota  olen katsonut  viikonloppuna noin 20 minuuttia. Se on hyvin paljon normaalia enemmän. Syy johtuu siitä, että residenssiin oli pakko hankkia uusi televisio, kun vanhan kuva oli enää kenkälaatikon kokoinen ja vaimo valitti, että tekstityksestä jää puolet  pimentoon. Uutta vehjettä virittäessä oli pakko hetki sietää 40 tuumaista  Uosukaisen päätä. Hetken perästä ruutuun pamahti  sitten 40 tuumainen, hikinen ja finninaamainen pääministeri. Elän pelon vallassa, jos joudun joskus yllättäen katsomaan, miltä 40 tuumainen  Liisa Jaakonsaari näyttää teräväpiirtotelevisiossa.
Hiljaiselon aikana  Satakunta on ilahduttavasti  pysynyt  tapetilla. Tosin osa uutisoinnista on vähän osoittelevaa ja lapsellista. Lehdet kirjoittelevat nimittäin, että Siikaisissa  joku isäntä olisi ammuskellut  vähän aseilla. Minä todistan, että olisi erittäin poikkeuksellista, jos  jonkin viikonlopun aikana Siikaisissa  ei vähän ammuskeltaisi.
Eurajoella sen sijaan on ryhdytty  vaalimaan vanhoja satakuntalaisiapiruiluperinteitä puhalluttamalla alkometrillä  terveyskeskuksessa niitä asiakkaita, jotka aamulla saapuvat hankkimaa ” saikkua” . Se on oikein. Tai oikeastaan se on vähän hankalaa. Jos nimittäin  promilleja löytyy ja lääkäri muutenkin toteaa, että KP – kelpaa palvelukseen, niin jos siitä sitten  melkoisessa laitamyötäisessä purjehtii  työpaikalleen ja  tarttuu sorviin, voimassa väreilevät työsuhteen  purun perusteet.
Tilanne on Suomen sähköisemmässä kunnassa sähköistynyt niin, että viranomaiset ovat ryhtyneet valvomaan  terveysaseman  toimintaa. Kyllä ihmisen pitää päästä kännissäkin  vaivoihinsa apua noutamaan. Ja jos ihmisestä hyvinkin tuntuu siltä, että pajatsosta   rapsahtaa tällä kertaa 10 päivää veepeetä, niin  mitä sitä  odottelemaan.
