Minä kävin tänään jännittävässä paikassa

by Michael Tillman

Kävin  tänään  melkein helvetissä. Asiaan  vihkiytyneet arvaavat, että ei minulla  silti suurta hengen vaaraa ollut. Olinhan  alkuviikosta liikkeellä, autolla ja lisäksi päiväsaikaa. Silti minua vähän jännitti ja , täytyy sanoa, olin  kovasti uteliaalla, mutta samalla varovaisella  mielellä liikkeellä.
Minä kävin Kinnulassa.
Paikallisen, naapuripitäjissä  yleisen perimätiedon mukaan sieltä Kinnulasta  on vain kivenheitto helvettiin. Koko seutukuntakin on vähän villiä. Naapurikuntienkin nimet kalskahtavat rajuilta.
Huoltoasemalla oli Kinnulan palokunnan miehiä kahvilla. Karskin näköisiä  kavereita. Muutamia nuoria miehiä oli liikkeellä traktoreilla ja lietelantakärryillä. Yritin pysytellä pois heidän tieltään.
Selitys alueen eksoottisuuteen on yksinkertainen. Se selvisi minulle jo 1977.
Silloin satuin istumaan  erään dosentin ekologianluentosarjalla, kun ei mitään muutakaan tähdellisempää ollut tarjolla. Kyseinen dosentti kertoi, että kun tulivuoret purkautuvat ja  maat repeävät, monet  eläin – ja kasvilajit  voivat joutua isolaatioon, eristyksiin, ja ryhtyä kehittymään aivan omaan suuntaansa. Galapagossaarista hän muistaakseni puhui. Sitten hän  ohimennen mainitsi, että myös ihmisellä on havaittu saman sorttista kehitystä.
Tuollainen heitto tietenkin herätti meidät unestamme ja virkistyneinä oitis kysyimme, mitä dosentti tarkoittaa.
Ja dosentti kertoi meille. Hän sanoi, että Iso-vihan aikana veli venäläinen  hävitti paikka paikoin  miespuolisen väestön niin tyyni, että muutamille alueille ei jäänyt henkiin mieskuntoista  väkeä juuri ketään, vain joku vaari uuninpankolle makoilemaan.
Vainolaisen mentyä seudun naisväki oli sitten työntänyt tätä vaaria vesikelkalla talosta taloon koko seuraavan talven. Ja jäljet ovat edelleen näkyvissä.
Meitä kiinnosti tietenkin suunnattomasti tämän  alueen  sijainti. Dosentti  sanoi meille sen sijaitsevan summittaisesti Kyyjärvi, Perho, Kinnula, Kivijärvi – pitäjien alueella.
Kinnula – vierailun lisäksi Tillman on  aikaisemminkin todistanut  asian suhteen  pelottomuutensa ja  kykynsä riskinottoon.

Vaimoni on  syntynyt  tuolla alueella.

Olen taas saanut uuden lukijan. Tervetuloa Oscari. Toivottavasti viihdyt 

