Haastava haaste

by Michael Tillman

Sain haasteen. Minua pyydettiin listaamaan asioita, jotka tuovat  minulle hyvää mieltä. Ihan sekalaisessa järjestyksessä. Haasteeseen kuuluu jakaa vähintään kymmenen hyvän mielen asiaa lukijoille.


Minä päätin jättää kaikki itsestään selvyydet pois. Jokainenhan tietää, että  perheenjäsenet, rakkaat ja  lähimmäiset  aikaan saavat ihmisessä hyvää mieltä. Hyvä terveys on onnen asia ja rakas lemmikki, taikka ihmisen jumalasuhde tuovat  pitkässä juoksussa  hyvää mieltä, onnea ja  riemua. Ne ovat kuitenkin  kaikilla ihmisillä  aina lähes samassa asemassa olevia  välttämättömyyksiä ja  niiden  äärimmäinen   deprivaatio aikaan saa usein korostuneesti niiden nousemisen korokkeelle.


Totta kai nämä  asiat ovat kaikkein tärkeimpiä myös minulle. Uskoisin kuitenkin, että harvaa kiinnostaa kovinkaan paljon se, että  olen kiitollinen  samoista asioista kuin toiset. Niinpä päätin olla vähän epäsovinnainen ja  valita vähän karheampia onnentuojia


Hyvä kirja lienee selviö ja itseoikeutettu   elementti tälle  listalle. Jos kerran lukee kuin  hullu, valikoi lukemisensa kuin mielipuoli ja vielä yrittää opiskella  kirjojen teoriaa, lienee selvää, että kirjat tuovat minulle  onnea ja iloa. Ne luovat  eteeni oman maailmansa, kukin omalaatuisensa, kutsuvat minua sinne, ja pidättelevät  poislähtemistä usein  sangen innokkaasti. Joissakin maailmoissa  olen   koko elämäni.


Onnistunut  radioamatööriyhteys  saa mieleni iloiseksi. Myönnetään, että se on perverssiä ja outoa, mutta  se nyt sattuu olemaan  perversseistä ilonaiheistani se, jonka kehtaa sanoa


Junamatka on minulle uskomaton elämys. Se voittaa linja-autot ja henkilöautot ja lentokoneet mennen tullen. Juna on  kävelemisen ohella  edelleen  muodissa olevista  maa- kulkemismuodoista pitkäikäisin. Se on säilynyt suurinpiirtein sellaisenaan  yli 150 vuotta. Junassa voit kävellä, voit törmätä ihmeellisiin ihmisiin ja junassa voit  katsoa alati muuttuvaa  näyttämöä oudosta ja kummallisesta  suunnasta. Kun autoilija on  pakotettu liikkumaan  infran sisällä ja infrasta toiseen, junan matkustaja  liikkuu  infran ulottumattomissa, takapihoilla, metsissä ja peltojen  takana. Jossain siellä, missä autoilija ei koskaan voi kulkea


Onnistunut  kokkailu saa miehen ylpeilemään. Kun väki syö, ruoka tekee kauppaansa ja  ihmiset ovat aterian jälkeen hyvällä mielellä, minäkin olen onnellinen. Verisestä lihasta ja  multaisista juureksista voi taikoa ällistyttäviä juttuja, jos on harjaantunut. Minä olen vasta matkalla sinne


Hyvä pidetty luento vastaa  kohtuullista känniä ja flow- kokemuksena huonoa orgasmia. Siitä ei tule kuitenkaan krapulaa. Siksi opettaminen on  niin hauskaa. Silloin  tällöin huomaat pitäneesi ainutlaatuisen  tuokion ihmisten lapsille. Silloin tällöin huomaat luoneesi  jotain   käsittämätöntä ;  olet onnistunut  houkuttelemaan  nuoren ihmisen kiinnostuksen -portaiden alarappusille.


Portter, tuo kaikkien  Lontoon satamien  kantajien  lämmittävä mielijuoma ei kaipaa perusteluja. Jos samassa aineessa on mukana  ruoka ja juoma, sekä tehoaine, mitä muuta mies kaipaa talvi-iltoina


Seuraava asia olisi ollut single- malt, mutta koska nyt jo kaikki  ajattelevat minut juopoksi, laitetaan tähän sitten Skotlanti. Olen käynyt 5 -7  kertaa. En muista tarkalleen, mutta joka kerta minä olen nauttinut jokaisesta  hetkestä ja sekunnista. Minulla on siellä kavereita ja minulla on siellä  tuttuja pikkukyliä, joihin on pakko päästä.


Purjehdus on tietenkin  raumalaiselle  taivaan esikartano maan päällä. Hätätilassa  tunnelman voi saada aikaan pelkkä moottorivene ja meri. Sisävedet eivät juurikaan saa ihokarvojani nousemaan pystyyn. Onni on se, kun  purjeet vetävät  kunnolla, peräaalto kohisee, peräsimessä ei ole juurikaan painetta, aurinko paistaa ja edessä on mukava ankkuripaikka.


Iloni muuttuvat  yhä kummallisemmiksi.Jos on pakko vielä luetella näitä, niin seuraavana  on onnistunut heitto perhovavalla. Mieluummin sellainen heitto, johon iskee kala, mutta välttämätöntä se ei ole. Aivan riittävää  on se, jos heitto on kohdallaan ja perho laskeutuu kiven kainaloon taikka keskelle tuikkia.


Ja pakko minun on  mainostaa prätkää. Se taitaa olla jo numero kymmenen. Pakko minun on vielä muutama muukin luetella.


Teatteri-esitys kuuluu tähän listaan ilman muuta. Se on tietenkin itsestään selvyys ja kuuluisi  tuonne  aikaisempaan ryhmään. Ihminen, joka ei pidä teatterista, on pelottava ja kummallinen. Sellaisen ihmisen seurassa minä en osaa olla oma itseni.


Flirtti on listalla siksi, että tuottaa suurta iloa silloin, kun olen saamapuolella. Itse olen huono tuota harrastamaan. Olen satakuntalainen, kömpelö ja kummallinen, joka tyynnä kyntää aurallaan, maata isien. Ja tässä tapauksessa, ihan oikeaa multaista vakoa.
Ja vielä yksi ihme.


Valokuvan ilmestyminen  paperille  pimiössä.


Mutta  nyt kaikki luettelointi  menee jo  toistamiseksi. Yhä enenevässä määrin asiat kuuluvat tuohon ensimmäiseen ryhmään, jonka jätin pois tahallani. Te tietenkin kärtätte ja ahdistatte luettelemaan edes jotain tuosta  ensimmäisestä, itsestäänselvyyksien luettelosta.


Jos on pakko  sanoa, niin sitten se on oman lapsen  pitäminen  käsissä synnytylaitoksella.


En osaa oikein haastaa ketään tähän. 

