Didaktiikka ja tieteen filosofia

by Michael Tillman

” Konstruktivistit keskittyvät liiaksi tieteellisen tiedon satunnaisiin ja idiosynkraattisiin ulottuvuuksiin. Kostruktivisti kuvaa tieteellisen tiedon liian paikallisena. Konstruktivistit unohtavat, kuinka tärkeää on jaettu taustatieto, jota vastaan tieteilijöiden toiminta laboratorioissa saa merkityksellisyytensä. Jotta heidän toiminnallaan ylipäätänsä olisi jokin merkitys, täytyy sillä olla jokin laajempi yhteinen tausta.”

Näin sanoi Gad Freudenthal vuonna 1984.

Ja mitä tahansa minulta perjantaina Joen kaupungissa kysytäänkin tentissä, yllä olevan tekstin meinaan kirjoittaa vastaukseksi. Koko 230 – sivuisen tenttikirjan teksti ei tuosta näytteestä oleellisesti eroa, joten luotan siihen, että tentaattori on ilahtunut tekstistäni ja on samalla vakuuttunut siitä, että olen opukseen tutustunut.

Aikoinaan kasvatustieteen tenteissä sovelsin samaa menetelmää vähän muunnellusti.

Kysyi tentaattori mitä tahansa, minä kirjoitin konseptin täyteen tajunnanvirralla mielessäni pyöriviä kasvatuksellisia totuuksia. Kun olin vastauksen kirjoittanut, laitoin kynän pois ja luin tuotoksen. Jos lukemiseni jälkeen ymmärsin jotain kirjoittamastani, pyyhin kaiken pois taikka laitoin paperin suttupaperiksi.

Ja aloitin vastaamisen uudelleen. Näin jatkoin niin kauan, että viimein edessäni oli kirjoittamani teksti, josta en kertakaikkiaan ymmärtänyt yhtään mitään. Sitten vain nopeasti kynät penaaliin ja paperit nippuun ja tentistä ulos. Menetelmä tuotti pääsääntöisesti kiitettäviä arvosanoja.

Perjantaina kokeilen metodia jälleen, nyt tieteen filosofiaan.

Tervetuloa lukijaksi, Margit Nieminen. Täällä on normaalisti vähän pitempiä tekstejä aj vähän vähemmän sekavia. Nyt on kuitenkin kevät, perjantaina tentti ja angs päällä. Välittäjäaineet tanssivat päänupissa foxtrottia ja teksti sen mukaista. Yritän ryhdistäytyä, jahkaa pääsen taas normaaliin olotilaan. Toivottavasti viihdyt !

Mainokset