Humiko -san

by Michael Tillman

Joku tuntematon ja ystävällinen sielu on tilannut minulle pohjoissatakuntalaisen paikallislehden, jonka nimi on ” Kankaanpään Seutu”. Lehti on nyt tullut jo kolme viikkoa tänne Keski-Suomeen. Kiittää ja pokkaa.

Soitin äsken Yamaha – miehelle ja kysyin, josko hän haluaa minun olevan selvillä kunta-asioista seuduilla, joilla keitetään pontikkaa ja ajetaan kulkuvälineillä niin että morkoolit soi. Yamaha- mies kielsi ehdottomasti. Hän arveli asialla olleen Kauko Juhantalon. Samaa arvelen minäkin.

Tosin, pienenä toivonkipinänä sielussani on ajatus siitä, että se ruskeasilmäinen ihana tyttö, joka lahjoitti minulle 1978 ruska- teekupin lautasineen, olisi ryhtynyt ikävöimään puoliplatonista suhdettamme näiden vuosien jälkeen. Hän taitaa asua sillä seudulla.

Toinen vaihtoehto on se, että Niinisalon varuskunta näin lähestyy res. tykkimiestä ja toivoo, että minä vaikuttaisin kunniakaan joukko-osaston säilymiseen.

Voi myös olla niin, että sukulaiset Siikaisissa ovat aktivoituneet ja haluavat sitoa minut näinä kuntaliitos-helvetin aikoina lähemmin siihen maahan ja niihin kivikkoihin, joita vain Suomen Villi- Länsi voi tarjota ihmiselle.

Tai sitten se on kirjailija Reijo Mäki, joka Merikarviaa ja Siikaista puolustaakseen on ryhtynyt tilaamaan kaikille vaikutusvaltaisille ihmisille ko. lehteä.

Ravintola Siiliin tulee lehden mukaan esiintymään yhtye ” Neljän Suora ”. Hienoa. Viimeksi siinä ravintolassa syksymmällä esiintyi ysi-milli, kun Pohjanmaalta oli lähdetty kostamaan vanhoja juttuja. Kyseinen ravintola on mennyt kovasti alaspäin näinä vuosikymmeninä.

Kun olin valtion poikaleirillä 1974 – 75, ensimmäisen iltalomani vietin ko. ravintolassa juomalla votka-puolukkamehua ja odottamalla herkeämättä, koska se synti ja kova meno astuu sisälle ravintolaan. No, se synti ei tullut koskaan. Tykkimieheltä loppuivat rahat. Sitten tuli katujyrä.

Mutta aiheeseen takaisin. Syyllinen tunnustakoon. Minä nautin lehdestä kovasti. Minä rakastan paikallislehtiä. Minä mielelläni korvaisin asian. Minä mielelläni tilaisin syylliselle puolivuotta Kaakonkulma – paikallislehteä. Siitä olisi mukava asianomaisen seurata, tuleeko Reijo Taipale kesällä Miehikkälässä käymään ?

Minun suurin toiveeni nimittäin on, että vielä pääsisi tanssimaan kesäiselle tanssilavalle punainen pikkutakki päällä, kun Reijo laulaa tango Humikon. Sitten voisi lopettaa jo Keskisuomalaisenkin tilauksen. Siinä olisi jo kaikki.
