Elämä on !

by Michael Tillman

Elämässäni on takana merkillinen vuorokausi. Siihen sisältyi liian vähän unta, kohtuullisesti musiikkia, kohtuullisesti hyvää ruokaa, uusi tuttavuuksia, hyvää seuraa, älyllistä huulenheittoa, rouva Fischer ja paljon muuta. Olen vähän hämmentynyt ja samalla kertaa erittäin kiinnostunut. Viimeisen vuorokauden aikana elämä on muistuttanut ” Mies ja alaston ase” – elokuvan alkutraileria. Ja minusta tuntuu nyt, että olen Frank Drepin, joka mikrofoni auki – unohdettuna toimittaa asioitaan helkkarin ison julkisen konferenssin miestenhuoneessa.

Kerron mitä voin ja mitä uskallan.

Olin illalla Tampereella, nääs. Olin katsomassa Juice Leskisen elämästä kertovan musikaaliesityksen sikäli merkillisen mukavassa paikassa, että samassa paikassa syötiin ruokaa, juotiin kyytipoikia ja katsottiin ” teatteriesitystä”. Normaalisti ihmispoloinen joutuu tekemään ne eri paikoissa ja uhraamaan vaivaa ja aikaa siirtymisiin.

Juice oli upea. Pate M. ja Martti S. turhia kuriosiittejä. Jumala oli suvereeni, Pyhä Pietari pelle. Musiikki oli asiantuntijoiden mukaan hyvää ja asiallista, mutta ei täydellistä. Tillmannin paleltunut sävelkorva ei löytänyt yhtään isoa virhettä. Sanoitukset ja normaalit ruokajuomat saivat minut itkemään salaa pimeässä salissa. Elämä on tehnyt minusta vanhan melankolisen pierun.

Väliajalla oli lohdullista olla kohteena, kun saman yksikön, eri toimipisteen lehtori ja erikoisasiantuntija tulivat kädestä pitäen tervehtimään ja esittäytymään. Laskujeni mukaan olemme istuneet samassa lounaspöydässä ainakin 8 kertaa.

Edellä mainituista syistä uni jäi tietenkin vähäiseksi. Mutta minä olin kuitenkin haltijoissani. Oli mukava olla bussissa matkalla. Oli mukava olla tutussa seurassa. oli mukava olla vaan ja katso sitä hienoa pientä värinää, kun ihmiset pukeutuvat normaalista poiketen, tietävät olevansa mukana riitissä, juhlamenossa, jossain, joka karkottaa arjen meistä pois. Ehdottomasti nautin, vaikka jännitinkin kovasti.

Tänään sitten nuoriso hiipi huoneeseeni työmaalla. Olin otettuna ja lääpälläni. Nuorison piti tehdä hotellivarauksia Saksan maalle syyskuulle. Agentti oli hoitanut muuten kaikki kuntoon, mutta ladannut hommaan kuolemaa vakavamman ansan nuorille. Piti soittaa Saksaan ja varmistaa, mitä ” booking” maksu tarkoittaa, montako huonetta tarvitaan ja kuka allekirjoittaa varmistuksen.

Lyhyen saksan omaava lehtori unettoman yön jälkeen sai pintaansa välittömästi sopivan talvisotahien. Nyt on oiva mahdollisuus näyttää nuorisolle, mitä tarkoittaa kokemus. On sitä varmaan kielilaboratoriot ja kuullun ymmärtämiset nykyään käyty läpi, mutta taitaa silti nuorisolla ääni väristä.

Ja niin minä puhuin rouva Fischerin kanssa Freiburgin kaupunkiin. Ja sain hänet nauramaan. Sollen , vollen Hollmenkollen……. An, auf, hinter, uber vor …….. Tyylikkään kuuloinen rouva ehdotti, että koska hän ei osaa suomea, niin ehkä joku puolueeton kieli olisi hyvä…. english, perhaps…..

No, nykynuoret eivät ole saksasta kuulleetkaan. He luulivat, että teen syyskuulle treffejä rouva Fischerin kanssa. Kaikki päättyi lopulta onnellisesti. Minä allekirjoitin rouvan kanssa 1000 euron sitoumuksen ja skannasin sen hänelle. Wer nicht liebt wein weib und gesang, der bleibt ein narr sein lebens lang. En mene takuuseen kirjoitusasun kanssa.

Lounaan jälkeen sitten törmäsin ihmiseen, jonka kanssa olen ollut tekemisissä kauan sitten, monta vuotta, päivittäin, mutta josta minulla on ollut toistaiseksi vain Sigmund Freudin lanseeraaman tiedostamattoman alueen havaintoja. Viimeksi olen hänet nähnyt 1960 – luvulla.

Nämä ovat taas niitä päiviä. Elämä on taatusti kehitetty näiden päivien tukivaijereiden varaan.

Eilisessä musikaalissa Juice kävi luontevaa keskustelua Jumalansa kanssa. Uudet ja oudot asiat olivat muutamalla sanalla selviä ja kirkkaita. Heillä synkkasi hyvin. Minua asia vähän hermostuttaa. En oikein tiedä, osaanko suhtautua näin mielenkiintoiseen elämään oikealla tavalla….. Elämä näyttää taas olevan suurin piirtein yhtä upean kiinnostavaa, kuin, että jos Hemingway olisi aamuyöstä herännyt henkiin ja lupautunut tekemään minusta novellin


