Lyon ja ykkösen ylistys

by Michael Tillman

Olen puuhastellut ruokaa. Tarkemmin sanoen tänään tein keittoa ja samalla hiellä sitten huomiseksi Lyonin pataa. Tunnelmaan pääsette yllä olevan valokuvan avulla. Se esittää Lyonin lentokenttärakennusta.

Tuon kirvesmiesporukan homma on sikäli ollut helppoa ja vaivatonta, että juuri ei ole tarvinnut vatupassia ja suoraa kulmaa käyttää. Lyonin pata ruokalajina ja keittiömestarin työnä rakentuu suurin piirtein samoin. Ruokalaji on sikäli kiitollinen valmistaa, että siihen tarvitaan 4 dl punaviiniä. Minä käytin epäortodoksisesti argentiinalaista Malbeciä. Tähdellistä ei ole punkun kotimaa, vaan se, että 0.35 dl jää kokin omaan käyttöön.

Malbecin lisäksi tein sen muunnelman ohjeisiin, että laitoin mukaan porkkanaviipaleita ja sipulit pilkoin, vaikka oikeaoppisesti olisi pitänyt etsiä pieniä ja söpöjä kokonaisia.

Tuoksu on keittiössä jo nyt huumaava.Se ehkä helpottaa erimielisyydessä, joka on syntynyt kokin ja toisen syöjän välillä. Olen uutta joululahja kaulaliinaa pitänyt joulusta asti uskollisesti. Olen ajan hengen mukaisesti opetellut solmimaan sen kaulaani samalla tavalla kuin ehdokas Haavisto ja Jari Sillanpää omat kaulaliinansa solmivat.

Mutta minä laitan ne kaulaliinan irtonaiset päät villaulsterin alle. Vaimoni taas väittää, että Haaviston ja Sillanpään tapaiset miehet tietävät, että ne kaulaliinan irtopäät kuuluu jättää seksikkäästi ulsterin ulkopuolelle.

Lähden kohta iltakävelylle, sillä illan ohjelmassa on 40-vuotispäivät.

Ensin pitää kuitenkin saada Lyonin pata ulos uunista. Sitten on hankittava itselleen sellainen suomalaiskansallinen juhliinlähtö habitus ja tunnelma, että matkalla vastaantulijat, kaulaliinan solmimistavasta huolimatta, viisaasti välttävät kakkosen ehdottelua. Minä nimittäin olen aina ollut sitä mieltä, että vaikka kakkonen on siisti ja vähän mustanmakkaran – omaisesti brutaali tamperelaisittain, niin ykköskanava on ollut aina laadun tae, ainakin televisiossa.

