On ollut kiirettä !

by Michael Tillman

Tänään on ollut sangen levollista kuunnella ENS – ohjelmaa. Entiset nuoret ovat olleet näin loppiaisen jälkeisenä lauantaina lähes selvin päin, eikä radiosta ole tarvinnut kuunnella tuskallisia ja raastavia nuoruusmuistoja.

Minähän en kyseistä ohjelmaa kuuntele, sillä saan siitä ihottumaa. Vaimo sen sijaan eläytyy nuoruuteensa ja siinä sivussa joudun itsekin kokemaan myötähäpeää soittajien sönkötyksestä ja nousevasta päiväpöhnästä. Usein siitä tulee vain kateelliseksi.

Minun piti kuitenkin kirjoittaa aivan toisesta asiasta. Tuo ENS- ohjelma sekoittaa ihmisen pään niin, ettei kirjoittamisesta meinaa tulla mitään.


Olen tänään tehnyt muutakin kirjoittamisen estettä. Olen tuijotellut pihalle. Olen tuijotellut piparkakkutaloa, joka ulosmitattiin, eli vietiin lintulaudan viereen, pihagrillin päälle seisomaan ja odottamaan, että taivaan linnut söisivät itsensä piparkakkutaikinasta ähkyksi, taikka vaihtoehtoisesti ottaisivat piparkakkutalon asumuksekseen ja kasvattaisivat ensi keväänä siinä onnellista ydinperhettä. Sen piparkakkutalon seuraamisessa tässä on aika mennyt.
Tekstin kirjoittaminen on viipynyt siitäkin syystä, että vaimo siivoaa ja hän siivoaa hyvin perusteellisesti. Juuri äsken hän siivosi läppärin. Minä olen aina luullut, että sitä ei tarvitse siivota.

Läppäri pyyhittiin mikrokuidulla ensi ulkoa. Sitten irrotettiin akku ja pyyhittiin akku sekä akun lokero.. Seuraavaksi käsiteltiin näyttö erikoisnesteellä ja erikoisliinalla. Tämän jälkeen puhdistettiin näppäimistö. Ja näppäimistön alusta. Läppäristä ravisteltiin desilitra partahilsettä työpöydälle ja saavutusta tehostettiin arvioilla, jotka liittävät miessukukunnan ja siat läheisesti toisiinsa, kuitenkin niin, että sikoja jossain määrin ymmärrettiin.

Siksi en ole ehtinyt mitään kirjoittaa. Olen laittanut lisäksi ruokaa ja suunnitellut huomista ruokaa. Ja lukenut laadukasta ruotsalaista dekkaria.

Mutta, jahkaa olen saunasta palannut ja dekkarin lopetellut, niin ehkä sitten minulla on jotain kirjoitettavaa.

