Sana ja sen vapaus

by Michael Tillman

James H. on saanut sakkoa kiihotuksesta. Samassa lehdessä kerrotaan, että Thaimaassa vanhempi herrasmies on saanut 20 vuotta linnaa siitä, että oli lähettänyt 4 ilkeää tekstaria kuningattaresta. Sana ei siis ole aivan vapaa kaikille ja kaikkialla. Tuomiot kuitenkin vaihtelevat sangen suuresti.
Itäisessä naapurimaassamme ei ole ihan sallittua äänestää ketä tahansa. Ja jos äänestää, taikka kadulla ilmoittaa ketä aikoo äänestää, voi päästä sielläkin linnaan.
Suomalainen politikko voi pääsääntöisesti tehdä mitä lystää sananvapauden areenalla. En laske nyt James H:ta aidoksi politikoksi.
Mutta valtiovarainministeri sellainen on.
Hänen johdollaan, ja kansaa peläten, ollaan nyt laajasti työväenpuolueessa tekemässä niin monimutkaisia lehmänkäännöksiä, että siinä voi vielä rehellinen suomalainen työmies menettää leipänsä ja huumorintajunsa. Tämä viimeinen kieltäytyminen kun näyttää aiheuttavan sen, että koko edellinen farssi, vakuudet Kreikan tukemisesta, on muuttumassa tyhjäksi. Paavo Lipponen ei kyllä enää tarvitse tässä pelissä vihollisia ja vastustajia. Omansa sekoittavat pakkaa ihan kiitettävästi.
Yksi kerrallaan suomalaiset puolueet muuttuvat äänestyskelvottomiksi. Minä myönnän, minä vieraannun näistä vesseleistä. Minua eivät ole koskaan kiinnostaneet saippuaoopperat.
Minä alan kohta kaipaamaan valistunutta itsevaltiasta, joka laittaa tämän sotkun kuntoon. Macchiavellin Ruhtinas – kirja olisi sopivaa luettavaa näille veijareille. Ongelma on tietenkin siinä, että he ottaisivat Macciavellin todesta, eivätkä ymmärtäisi, että kyseessä on satiiri.
Minä sen sijaan myönnän, olen vähän hullu. Minä aidosti kaipaan jota kuta, joka viheltää nykyisen menon poikki. Vastaus ei ole taatusti James H. Minä luulen, että se on sota taikka veret seisauttava lama. Eliöpopulaatioiden J-käyriä säädellään suunnilleen samalla tavalla. Oli sitten kyse tohvelieläimen lisääntymisestä, taikka ihmisen hulluudesta, jossain kasvun pisteessä tapahtuu romahdus ja putoaminen.
