Regressio

by Michael Tillman

Eilen on tapeltu Helsingissä rahasta. Olen ymmärtänyt aamun uutisvirrasta sen, että väärä mies voitti. Uutisen perusteella voisi saarnata taas vähän siitä, mitä mieltä minä olen toisten ihmisten lyömisestä nyrkillä, oli siihen sitten lupa taikka ei. Parempi kuitenkin se, että pätkivät toisiaan turpaan valvotuissa olosuhteissa ja omaiset saavat siitä vähän rahaa.

Tapelkaa pojat, saatte tupakkaa !!!

Noin nuoriso kannusti nahkatakkeja 1960 – luvulla koulussa välitunnilla. Minulla on joku hatara mielikuva, että tuo sanonta olisi sodan perintöä ja siellä tuolla sanonnalla olisi kannustettu muonatupakoiden innoittamaan sotatyöhön. En tiedä, mikä on oikea alkuperä.

Jyväskylässä on pistetty puukolla ihmistä viikon sisällä viidessä eri yhteydessä. Tapaukset eivät poliisin mukaan liity toisiinsa.

Luultavaa on, että noista puukotuksista ei asianomainen suuria rahapalkintoja kuittaa. Korkeintaan vähän kakkua. Ja jos sitten meinaa itseään puolustaa vankilassa, ainoa keino lienee hinkata hammasharjan varsi betonilattiaa vasten niin kauan, että siitä syntyy turvaa antava malspiikki.

Jääkiekko-otteluissa tapellaan myös. Minua ihmetyttää se, että siellä riisutaan hanskat ja kypärät pois ennen tappelua. Järkeväähän olisi pitää ne itsellä ja ottaa se pelivälineeksi annettu maila kouraan. Luulisi semmoisella pärjäävän paremmin. Varsinkin kun iskee sillä pitkittäin varrusteiden saumakohdasta toista mahaan taikka viikatteenomaisesti niittää kanssapelaajaa kaulaan. Ihme teatteria tuommoinen paljainnyrkein uhittelu.

Arkipäivän tilanteessa aikuisen ihmisen lyöminen on oikeastaan regressio- reaktio. Jostain syystä yksilö joutuu laskeutumaan niin primitiiviselle tasolle, ettei enää muita keinoja ole. Nyrkkisankareita lohduttakoon se tieto, että jos nyrkeillä lyöminen ei tehoa, vielä on yksi alempi regressio – reaktio jäljellä. Se on itkeminen.

Mietin aamulla herättyäni kolmea asiaa. Ensiksi mietin sitä, miltä katsomoon kuulostaisi se ääni, kun satakiloinen mies lyö toista miestä täysillä ? Sietäisikö sitä katsoa ja kuunnella ? Tekisikö häijyä ?

Sitten mietin sitä, miltä tuntuisi katsella härkätaistelua? Oksettaisiko se ? paljonko cervezaa pitäisi olla kylmälaukussa, jotta sitä voisi sietää? Eläimen tappamista hitaasti.

Kolmanneksi mietin untani. Unessa työpaikka oli lähdössä jonnekin juhliin linja-autolla. Tilaa linja-autossa oli kuitenkin rajallisesti. Niinpä koulutusohjelmapäällikkö pyysi minua jäämään oppilaitokselle pitämään rakennuksista huolta. Minua asia vähän tympäisi. En tosin yrittänytkään leipoa häntä turpaan, mutta olin kyllä pahoillani. Niinpä minä jäin pois kyydistä.

No, tämä Tuhkimo unessa ei jäänyt oppilaitoksen pihalle asiaa suremaan, vaan hyppäsi salaa kuorma-auton tavaratilaan. Semmoinen kuorma-auto oli nimittäin juuri tuomassa kopiopaperia laitokselle.

Niin minä sitten havahduin siihen, että kurkin kuorma-auton takaovenraosta alla vilisevää asfalttia ja mietin, kuinka täältä pääsee pois. Ryhdyin tunkemaan itseäni ulos siitä helkkarin ahtaasta raosta. Joku vagina – symboli se varmasti oli. Juhlapäällystakkini oli kuitenkin niin paksu ja luistamaton, että siihen ovenraossa rimpuiluun sitten lopulta heräsin.

Pitänee maanantaina kysyä koulutusohjelmapäälliköltä, oliko heillä ollut edes hauskaa.

