Jesse on olemassa

by Michael Tillman

Olin tänään katsomassa opiskelijaa paikassa, jonne minua , eikä myöskään opiskelijaa päästetty muuten kuin saatettuna. Minun kameraani ei päästetty sisään edes saatettuna. Saattajamme nimi oli Jesse. En viitsinyt kysyä kaverilta, tiesikö hän sen, että Jesse on hebreaa ja tarkoittaa ” Jumala on olemassa”. Pelkäsin, että Jesse karkottaa meidät laitoksesta ulos pihalle. Jessellä oli hyvin muotitietoiset Adi Dasler – kengät jalassaan.

Sain pidettyä mölyt mahassani, vaikka minun teki vielä mieli kysyä, että katsoiko Jesse ” Pasila” – piirrossarjaa. Siinä sarjassahan Jesse ”Shanghai” Pirinen pyörittää laillista bordellia, . Helsingin kaupunki kokeilee semmoista syntipesää hakiessaan vuoden 3000 olympialaisia. Tämä Pasila- sarjan Pirinen on syyllistynyt parituksen ja kiristyksen lisäksi myös mäyrätappeluiden järjestämiseen.

Minulla oli turvallisuusviraston huomioliivi päälläni. Kannoin havainnointisalkkua kädessäni ja seurasin Jesseä ja opiskelijaani pitkin suuren laitoksen käytäviä ja saleja. Minulla oli tärkeä ja poliisimainen olo. Mietin edelleen Jesse Piristä.

Tunsin ylenkatsomisen ja hyljeksynnän siitä, että kukaan ei sanonut meille mitään. Vain Jesse oli palkattu puhumaan.

Ympärillämme oli suuri ja arvokas omaisuusmassa. Laskin päässäni nopeasti. Maallista hyvää ja turmiollista pahaa oli ainakin 30 miljoonan euron edestä, ehkä jopa 60 miljoonan euron.

Pieni osa tuosta suunnattoman arvokkaasta ja himoittavasta tavarasta oli saapunut Portugalista, tuosta Euroopan hyljeksitystä tuhlaajamaasta. Juuri Portugalin vuoksi olimme paikalla.

Tarkastimme kaikki 24 Portugalista tullutta trukkilavallista. Totesimme tavaran kunnolliseksi ja käyttökelpoiseksi. Otimme kuitenkin näytteet jokaisesta lavallisesta.

Kun olimme valmiit, nyökkäsimme Jesselle. Sen jälkeen Jesse saattoi meidät ulko-ovelle, sanoi meille näkemiin täysin tunteettomalla ja ylineutraalilla äänensävyllä. Ja sitten Jesse napsautti oven kiinni.

Hetken olimme hiljaa auringonpaisteessa. Opiskelija hymyili ja kysyi, olinko vaikuttunut. Minä sanoin, että olin, mitä suuremmassa määrin. Tiesin, että minä en koskaan enää tämän päivän jälkeen pääse tuommoisessa paikassa vierailemaan. Opiskelija myönsi sen. Hän sanoi, että hänkin on vaihtamassa harjoittelupaikkaa ja voi olla, että hänellekin tämä oli viimeinen kerta.

