>Vastapainoksi säädyllistä kieltä ja käytöstä

by Michael Tillman

>Ruokottoman kielenkäytön ja ahhdistuksen jälkeen on syytä kirjoittaa taas niin kuin ihmisillä on tapana ja säädyllistä on. Harvassa ovat kuitenkin aiheet, joita nykyään saattaa analysoida ilman tulikiven katkua. Mutta koetetaan.

Saab yrittää käynnistää itseään huomenna. Saapas nähdä saadaanko koneesta edes savut, vai joudutaanko edelleen elämään epätietoisuudessa, niin kuin me joudumme elämään edelleen siinä epäselvässä tilanteessa, että mikä on edustaja Teuvo Hakkaraisen tekemien rikosten todellinen oikea määrä.

Huonosti alkaa. Heti tuo lause kääntyy tuonne Viitasaaren puolella ja Teukkaan. No, yriteäänpäs uudellen, kyllä se vänrikki siitä lähtee !

Siis Saabista.

Residenssissä oli aikoinaan maineikas 900 combi coupe. Sen varmempaa ja lämpimämpää kulkuvälinettä ei siihen aikaan juuri markkinoilla ollut. Tämä punainen ihme oli vaimon käytössä ja omistuksessa, joten sikäli olen myös hänestä( autosta) jäävi ja kykenemätön pahaa sanaa sanomaan.

Saab hankittiin taloon sen vuoksi, että perheessä jo olevan ajokin konepelti näytti vaimoni mielestä kovin pelottavalta ja auton etukulmat kovin kaukaisilta. Jouduin sen vuoksi hankkimaan MB kaunottaren tilalle tämän Saabin, jonka nokka sopivasti kaartui tulilasin takana alaspäin ja antoi naiseläjälle sen illuusion, että se olisi jotenkin lyhyempi ja helpommin osuustoimintamarketin parkkipaikalla käsiteltävissä.

Mersu lähti ja Saab tuli.

Saabin suuri synti oli se, että etujarrumäntiä ei saanut ruuvattua sylintereihinsä muutoin kuin juuri siihen tarkoitukseen valmistetulla avaimella. Toinen harmillinen asia oli se, että piti opetella sangen nopeasti se, miten vetoakselit saa irti suojakumien uusimista varten. Kolmas pikku harmi oli se, että polttoainetta kului arktisissa olosuhteissa parinkin ämpäriä sadalla kilometrillä.

Ja venttiilien säätö tehtiin kummallisilla säätölevyillä, joita ystävällisesti myytiin tarvitseville kohtuuttomaan hintaan.

Mutta muuten oivallinen auto.

Kytkinremontin tekee puolessa tunnissa. Kapasen Vikke Karstulasta vaihtaa jopa pitkässä alamäessä ysisatasen kytkinlevyn, jos vain työkalut on lähettyvillä. Puhutaan, että Vikke olisi joskus siinä Saarijärven Mahlulla olevassa Maapallopatsas – alamäessä yhden levyn vaihtanutkin.

Hieno auto. Ajoimme sillä ainakin 10 vuotta. Minä kuljetin sillä mm. koko puuliiterin rakennusaineet moduulimittaisina lautoina ja parruina.

Saab on oikeastaan niin hyvä auto, että moni saa siitä tarpeeksensa yhdellä kerralla. Tiedätte tämän kermakakkuefektin. Kun kokee jotain erinomaista tarpeeksi, kuluu taas pitempikin tovi, ennen kuin saattaa koskea hyödykkeeseen.

Advertisements