>Elon venheessä malja kaatua voi……

by Michael Tillman

>

Tänään näin uskomattoman paljon upeita sääriä. Luulen, että näin ainakin 125 paria rotusääriä. Ja siinä ovat vasta nuoret rotusääret.

Olin valmistumisjuhlassa. Oma luokkani, siis luokka, jonka tutor-opettaja olen, on valmistumisvuorossa tänä vuonna. Ajattelin, että nyt minun on kohtuudella syytä olla mukana ja myötäelää siirtymäriitin vaiheet asiallisesti ja rauhallisesti. Tuntea vähän kaihoa, mutta sitten päästää irti ja antaa nuorten mennä.

Kohtuuden nimessä on myönnettävä, että näin myös noin 125 tyylikästä nuorta herraa.

Tänään näin omin silmin myös sen, miten tatuoitu 120 kiloinen naistarjoilija kaataa ravintolassa naisasiakkaan nahkakassiin kompuroinnin yhteydessä kolme kaljaa ja kaksi vissyä.

Aika siinä seisahtuu.

Kaljoista ei tarvinnut maksaa. Pöydän siistiminenkin oli ohjelmanumero, jota oli mukava seurata.

Lehtoreiden ei pitäisi lähteä viihteelle perjantai-iltapäivänä klo 14. Siitä seuraa ilman muuta rangaistus ja vastoinkäyminen.

Satakunnasta soitettiin. Käskettiin istua ja olla rauhallisesti paikoillaan. Äiti oli kummallisen oloinen ja hänen äänensä värisi. Ajattelin, että isä on kuollut. Tätä se tiesi, kun lehtori on kesken työpäivän viihteelle.

Veljentyttö oli mennyt naimisiin. Iltapäivällä. Kahdella todistajalla. Kantaemo ( 80 v) oli sitä mieltä, että hyvä asia. Sanoi kumminkin sen, että olisi ollut mukava olla katsomassa.

Soitin pojalle. Sanoin, että sukunimestä on kaksi naista nyt kahden viikon aikana naitu toiseen nimeen. Sanoin, että kohta meitä on enää alle kymmenen. Nuorimies sanoi ymmärtävänsä yskän, mutta varaavansa itselleen täyden toimintaympäristön ja – vapauden.

Minä olen ymmälläni. Ihmiset ympärilläni valmistuvat, ostelevat autoja, asuntoja, menevät naimisiin, ostelevat perämoottoreita, hevoskuljetuskärryjä, muuttavat paikkakuntaa, ottavat isoja lainoja ja tekevät kaiken aikaa suuria päätöksiä.

Ja minä olen vanha pieru, joka haaveilee eläkkeestä.

Aikakausi on vaihtumassa. Minä olen vaiheessa, jossa ryhdytään käyttämään harmaita mokaksiineja kaikkien pukujen kanssa. Minä olen vaiheessa, jolloin lähdetään hopeahapsi-kerhon kanssa teatteriin, keskellä viikkoa, päivänäytökseen ja linja-autoon otetaan omat eväät.

Ruoka-eväät

