>Kotomaisen työn leima …. junalautta saatavana !

by Michael Tillman

>

Pidin tänään lukuvuoden huonoimmat luennot. Ylivoimaisesti huonoimmat. Pidin tänään ehkä koko elämäni kolmanneksi huonoimmat luennot. Että piti tämäkin kokea !

Kun Satakunnassa aikoinaan joku oli sellainen henkilö, jolta työt eivät tahtoneet luistaa ja työn jälki oli kauhistuttavaa, taikka epäkelpoa, sanottiin, että tuloksena oli närp. Se on suomeksi ”susi”.

Jos vuolit pajupilliä, ja sait kuoren hyvin irtoamaan rungosta, mutta järjettömyydessäsi vuolit pillin pesän liian syväksi, jolloin ääni katosi ja pilli pahimmassa tapauksessa katkesi, sanottiin, että tuli närp.

Tänään tuli luennoista ihan sudenkuraa. Sanoin sen nuorisolle, mutta he lohduttivat minua, että en minä mitään oppilaitoksen ennätystä aikaan saanut. En vain ymmärrä, miten minä kehtaan näyttää samalle aikuisryhmälle naamaani torstai-aamuna.

Jokainen meistä tietää ja tuntee sen, kun epäonnistuu. Keihäsmies astuu heittonsa yli, tai jos ei astu, niin heittää keihään pituushyppypaikalla astelevan toimitsijan pikkutakin taskusta läpi. Moukarimies voi tempaista lekan katsomoon. Mäkimies voi jäädä hotelliin.

Olen minä tavannut kirvesmiehen, joka silmää räpäyttämättä teki meidän apukeittiöömme pesukoneelle pistorasian reiän laatoitukseen 2 cm liian suureksi ja täytti sen ylimenevän kolon edelleen silmää räpäyttämättä silikonilla.

Olen minä nähnyt ilmielävän kirvesmiehen, joka jakoi peltikaton alusruoteet 100 metriä pitkään rivitaloon niin, että kun pellit ruuvattiin kiinni, ruuvit osuivat sentin päähän ruodelaudan reunasta.

Elämäni mieleenpainuvin huonon työn biennaali oli nuorena miehenä se, kun porasin Pioner- kallioporalla reikää ojan pohjalla olevaan vedenalaiseen kallioon, ja osuin vanhaan reikään, jonka humalainen panostajatoverini oli ladannut täyteen dynamiittia ja varustanut vieläpä sähkönallilla, mutta unohtanut kytkeä edelliseen kenttään.

Oli pikkuisen lähellä se, että teillä olisi joku toinen blogin kirjoittaja tässä.

Huono työ naurattaa joskus, jos et satu olemaan maksajana, taikka et joudu hengenvaaraan, etkä menetä sen vuoksi työpaikkaasi. Pääsääntöisesti kuitenkin huono työ harmittaa ja vihastuttaa. Varsinkin toisten tekemä huono työ. Minua harmittaa ja hävettää myös oma huonotyöni.

Meidät lehtorit on koulutettu hyvään työhön. Me olemme auskultoineet. Normaalioppilaitokset ja muut erikoiskoulut, jotka auskultointeja järjestävät, tekevät kaikkensa, jotta opettaja etääntyisi arkisesta työstä ja eläisi realistista elämää oppilaitoksessa. Omaan oppilaitokseen palattuaan moni nuori opettaja joutuu kamppailemaan puolikin vuotta, ennen kuin auskultoinnin traumat ovat edes auttavasti kadonneet ja voi keskittyä itse substanssiin.

Mutta minua ….tuttaa ankarasti edelleen. En voi sietää sitä, että leväperäisyyttäni, laiskuuttani ja väsymyksestä taantuneena luimistelin tänään luennot läpi kehnosti ja selkärangattomasti.

Säälikää miestä. Jos teillä on kertomuksia kelvottomista opettajista, voitte täyttää kommenttilaatikon niillä. Semmoinen ilahduttaisi minua ja saisi oloni vähän paremmaksi. Jos kommenttilaatikko pysyy tyhjänä, pidän kaikki loppuviikon luennot lukemalla suoraa tekstiä kirjasta hitaaseen tahtiin ja määrään opiskelijat kirjoittamaan saneluni mukaan.

Jos kerran minulla on paha olo, niin helpottaa se vähän, jos myös opiskelijoilla on paha olo.

