>Orwell oli optimisti

by Michael Tillman

>

Luin kyseisen totuuden viikonloppuna pääkaupunkiseudulla. Totuus oli kirjoitettu miesten vessan seinään, joten epäilemättä asia on piinannut jotain lajitoveria kovasti.

Seinäkirjoitukset tuovat piristystä matkustavaisen elämään. Vessa on paikka, jossa meidän kaikkien on silloin tällöin käytävä, joten taiteen esillepano ja yleisön saavutettavuus on siinä mielessä paljon varmempaa kuin esimerkiksi Kiasmassa.

Missä äidit oppivat kaikki ne asiat, joista he varoittavat tyttäriään ?

Olen joitakin laittanut muistiin sitä varten, että siinä vaiheessa, kun ryhdyn lopullisesti anarkistiksi, minulla on jotain, millä aloittaa. Seinäkirjoituksen luominen on minulle vaikeaa ja mahdotonta. Olen plagioija.

Onko kiinalaisten puhelinluetteloissa valkoiset sivut ?

En todellakaan tiedä. Asia kuitenkin minua hymyilyttää. Kirjoittaja on paneutunut vastakohta-rakenteeseen näppärästi ja luonut arkitaidetta epäluuloista.

Similariteetti taas iskee tajuntaan kun miestenvessan automaatin kylkeen on tekstattu varoitus:

Älä osta, tosi sitkeetä purkkaa !

Täällä periferiassa seinäkulttuuri eroaa aikalailla siitä, mihin pääkaupunkiseudulla törmää. Täällä ennakkoluulot ovat yhtäläisiä, mutta kerronta on enemmän outouden kauhistelua kuin itsensä korostamista. Täällä riittää pelkkä pelko kirjoituksen perustaksi kun asutuskeskuksissa erilaisuus ja ihmetys ovat riittäviä ihmettelyn aiheita.

Olen aina ihmetellyt kuka hitto kirjoittelee seinille. !

Halusitpa minne tahansa, HKL vie sinut rautatieasemalle !

Jyväskylän Yliopiston Mattilanniemen laitosten vessaan oli ystävällinen siivoojaa tekstannut kauniilla käsialalla siististi.

Ei paperia pisuaariin !

Tilaa oli jäänyt kuitenkin vähän liikaa sanojen väliin, joten kohta siinä lukikin

Ei koepaperia pisuaariin !

Tämän jälkeen nuorison luomisvimma oli purkautunut uutena tekstinä:

Entä kyniä ja kumeja ?

Erityisen kiitollinen seinäkirjoitus on se sinisten junavaunujen vessoissa oleva pyyntö, jossa pyydetään, että junan käymälää käytetään vain junan kulkiessa.

Olen bongannut monta erilaisia versioita tuosta tekstistä ja useimmissa niissä junan kissalla on joku keskeinen rooli.

