>Loman loppu

by Michael Tillman

>

Pitänee kirjoittaa muutama rivi, jotta saan sunnuntaipäivän edes hetkeksi tuntumaan siltä, miltä sen pitäisi tuntua.. Olen ollut koko päivän töissä parsimassa kokoon niitä asioita, jotka sairausloman aikana täyttivät postilaatikon, sähköpostin ja työpöydän päällystän. Nyt vihdoin tuntuu siltä, että saattaa uskaltaa maanantai aamuun herätä ja tulla töihin.

Uusi ulkoministeri sai virkaansa unelma-alun. Vilkaisin häntä syrjäsilmällä klo 11 kun televisio esitti jumalanpalveluksen päätteeksi uutta tietoa eilisestä bussiturmasta. Ministeriön tiedotustilaisuus oli hoidettu asiallisesti ja ammattitaidolla. Pääministerillä ja ulkoministerillä oli langat käsissä ja tiukka lista tehdyistä toimista.

Muistelin kauhulla vastaavaa tilaisuutta Lahden hiihtojen jälkeen. Kielitaidottomat hiihtopomot hikoilivat kiirastulessa ja mulkoilivat pöydänpintaa. Muutama sponsorijulisteet oli peitetty mustalla kankaalla niin kuin alttari kiirastorstaina.

Nyt Media ei osannut ja kehdannut kyseenalaistaa mitään. Erkkolaisen toimittaja yritti kaivella vähän Tsunami- juttuja mutta se loppui lyhyeen. MTV taas yritti kysellä uhrien nimiä. Hänetkin torpattiin asiantuntevasti ja tiukasti. Lopuksi toimittajan pyynnöstä ulkoministeri veti ex tempore tiukan yhteenvedon in english. Eikä siinä änkytelty yhtään.

Kummallista olisikin ollut, jos tässä tilanteessa olisi Aurinkomatkojen bussilistasta vähennetty kotikoneeseen selvinneet ja loput olisi laitettu nimellä julkisuuteen. Joku roti sitä toimittajallakin pitäisi olla.

Alkuviikosta matkustin bussin etupenkissä 700 km. Jostain syystä maisema eteenpäin suuren tuulilasin vuoksi oli niin turvattoman näköinen, että käytin turvavyötä mennen tullen.

Suomessa linja-autoturmia onneksi sattuu aika vähän. Viime kesänä pysähdyin moottoripyörällä hetkeksi Konneveden ja Rautalammin välillä olevalle Kivisalmen levähdyspaikalle. Sillä paikalla sattui 1956 linja-autoturma, jossa lossille ajaneen linja-auton jarrut pettivät ja auto syöksyi järveen. Onnettomuudessa hukkui 15 ihmistä. Autossa olleista 18 pelastui.

Vaikuttava paikka se oli yhä edelleen. Onnettomuuden syyksi paljastui myöhemmin jarrusylinterin tiivistekumin rikkoutuminen. Siihen aikaan jarrujärjestelmä oli yksipiirinen, joten paineet hävisivät totaalisesti. Tämän onnettomuuden jälkeen ajoneuvoasetusta muistaakseni muutettiin ja kaksipiiriset jarrujärjestelmät tulivat pakollisiksi linja-autoihin.

Ja Konginkankaan kaikki muistavat.

Onnettomuuksia emme voi estää kokonaan parhaillakaan turvaturvavälineillä. Silloin onkin viisasta opetella reagoimaan asiantuntevasti ja nopeasti. Kun se onnettomuus sitten joskus kuitenkin lopulta tulee, asioiden on sujuttava ripeästi uhrien ja viranomaisten ehdoilla.

Media keskittyköön odotellessaan vaikkapa Sievisten vauvan vointiin.

Sitten kun todellista tietoa on tarjolla, jaettakoon sitä asiallisesti, tarmokkaasti ja joskus jopa pyyteettömästi.